Interview: Tom Chilton, Blizzard
Vliegen maakt de keuze voor Worgen logisch
De keuze voor de
Worgen is volgens Chilton al aanzienlijk gemakkelijker uit te leggen.
Spelers zijn al bekend met ze. Zo zijn deze wolfmensen terug te vinden
in Silverpine Forest. Daarnaast zijn de mensen en de Worgen grote
vijanden van de Forsaken, de speelbare Undead-karakters. Die strijd is
er dus al. De grootste motivatie om de Worgen daadwerkelijk speelbaar te
maken, komt echter vanuit een geheel andere hoek. Blizzard wil het
eindelijk mogelijk maken om te vliegen binnen Azeroth. Wanneer je kunt
vliegen, is de Greymane Wall - de muur die Gilneas al die jaren van de
rest van Azeroth heeft gescheiden - niet langer een obstakel. Blizzard
moest dus iets doen met het gebied achter de muur. "Dat puzzelstukje
viel dus mooi op zijn plaats als startgebied voor de Worgen", vindt de
designer.
Het lot van Azeroth
De Caverns of Time, een
grot in Tanaris, biedt spelers al een tijd lang de mogelijkheid om
sleutelmomenten in de historie van Warcraft opnieuw te beleven. Met de
komst van Deathwing is de kans aanwezig dat we opnieuw de grot in kunnen
duiken. Denk maar eens aan de War of the Ancients waarin Deathwing de
Demon Soul gebruikt in een poging alle draken en de rest van de wereld
aan zijn wil te onderwerpen. Het is echter nog niet zeker dat we
daadwerkelijk deze oude oorlog gaan herbeleven. "Het staat op de lijst
van de mogelijkheden", zegt Chilton.
Het herbeleven van oude herinneringen is iets wat tot nu toe altijd is mogelijk geweest binnen het Warcraft-universum. De verhalen van Warcraft, Warcraft II en Warcraft III zijn keer op keer te beleven door die games opnieuw op te starten. Met de komst van Cataclysm verandert de spelwereld van World of Warcraft voor altijd. Auberdine wordt verwoest, bepaalde gebieden overstromen en anderen liggen in puin. Het oude Azeroth is voor altijd verdwenen, al houdt Chilton de deur nog op een kiertje open.
"Het is moeilijk te zeggen of iets echt voor altijd verdwenen is. We zouden een Caverns of Time-achtig iets kunnen doen om mensen de oude wereld te laten bezichtigen. Het plan van aanpak is echter wel gewoon dat alles anders gaat worden. ‘When it's gone, it's gone'. We krijgen continu feedback van mensen die bang zijn dat de spelwereld te gezapig wordt. Het moet leven, dynamisch zijn. Soms krijgen mensen waar ze om vragen", waarna de lead designer van World of Warcraft Cataclysm in lachen uitbarstte.
Het wel of niet verwijderen van bepaalde steden is een weloverwogen keuze geweest. Orgrimmar was te belangrijk voor de Horde om zo maar even te verwijderen. Bovendien zou een overstroming te gemakkelijk zijn om de hoofdstad van de Orcs ten gronde te richten. In dat geval zou een aardbeving Thunder Bluff kunnen laten instorten en zou een overstroming van Lake Lordamer de Undercity onder water zetten. "Het zijn keuzes die we hebben gemaakt binnen Blizzard. Alleen de steden en dorpen die we stom vonden, hebben we laten verdwijnen", zegt Chilton lachend.
Van de Lich King naar Deathwing
Met
alles dat er te veranderen staat na de komst van Cataclysm rest ons de
vraag hoe de introductie van Deathwing gaat plaatsvinden. Want hoe gaan
spelers nou precies kennismaken met de vernietiging die Deathwing
brengt. Het kan immers niet zo zijn dat spelers plotseling in een
verwoest Azeroth staan. Chilton weet te vertellen dat Blizzard een maand
tot een paar maanden voor de release van Cataclysm patch 3.9 zal
lanceren. Hierin zitten de updates voor de interface, nieuwe talenttrees
en openingstrailer voor Cataclysm. Dat is de eerste stap in de
introductie van Cataclysm.
"Een maand tot een paar weken voor de release van Cataclysm zetten we de eerste stap in het cataclysme", onthult Chilton. "Natuurlijk is er ook een wereldwijd evenement dat plaats zal vinden in de aanloop van dit alles. Dit is te vergelijken met de zombie-invasie bij de lancering van Wrath of the Lich King. Elementals zullen steden aanvallen en vernietigingen aanrichten."
Hierna worden de servers offline gehaald en haalt iemand bij Blizzard een speciale schakelaar over. Als de servers weer online komen, is World of Warcraft: Cataclysm actief. Spelers krijgen een trailer te zien die uitlegt wat er precies gebeurd is met de oude wereld. Het is de eerste keer dat spelers de openingstrailer van een uitbreiding van World of Warcraft zelf downloaden. Voorheen werden deze filmpjes altijd in de doos van de uitbreiding meegeleverd.
De vorige uitbreiding voor World of Warcraft verbrak vele verkooprecords. De kans is groot dat dit met de komst van Cataclysm wederom gaat gebeuren. De online wereld kent momenteel 11,5 miljoen betalende inwoners en dat aantal kan oplopen wanneer gamers na jaren van afwezigheid terugkeren om te zien wat er met de online wereld is gebeurd. World of Warcraft is na ruim vijf jaar nog steeds springlevend.