Tom Clancy's EndWar


Tom Clancy is al lang geen onbekende meer in de gamesindustrie. Er is inmiddels een hele waslijst aan games met zijn naam er op verschenen. Als schrijver van militaire thrillers waarbij fictie en werkelijkheid dwars door elkaar heen lopen biedt hij natuurlijk een uitstekende bron van inspiratie. Vooral de nauwkeurigheid waarmee hij hedendaagse militaire tactieken en het bijbehorende arsenaal beschrijft zorgen er voor dat de games een realistisch gevoel hebben terwijl ze zich in een niet-bestaande situatie afspelen. Binnenkort verschijnt de game EndWar, die ook weer gebaseerd is op een boek van Clancy. Dit keer zal de game echter geen tactische shooter worden, maar een heuse strategy-game.

Het verhaal van EndWar gaat verder op de verhaallijn die met de in 1998 verschenen Rainbow Six werd ingezet. In dit boek en de game werd beschreven hoe terreurorganisaties continu de NAVO een stap voor zijn doordat de bureaucratie van de NAVO de beslissing tot ingrijpen ernstig vertraagt. Er wordt besloten een speciaal anti-terreurteam op te zetten. Deze wordt samengesteld uit de beste soldaten van alle legers die onder de VN vallen en heeft de vrijheid om direct ingezet te worden zonder daarvoor toestemming vanuit de NAVO te krijgen. Dit team krijgt de codenaam Rainbow vanwege de samenstelling van de teamleden die van over de gehele wereld komen.
De game werd door Red Storm Entertainment uitgegeven en was gebaseerd op een boek van Tom Clancy die nog uit moest komen. De samenwerking tussen Red Storm Entertainment en Tom Clancy is niet wonderbaarlijk te noemen, Clancy is immers één van de mede-oprichters van Red Storm Entertainment. De naam van het bedrijf is afkomstig van één van de boeken van Clancy, Red Storm Rising. Doug Littlejohns, de adviseur van Clancy bij het schrijven van Red Storm Rising, werd tot CEO en president van het bedrijf benoemd. In 1999 kwam er een vervolg op Rainbow Six, met als titel Rogue Spear. De game had dezelfde gameplay als Rainbow Six, maar had geen verhaallijn die als een rode draad door de missies liep.

Beide games en hun uitbreidingspakketten hadden een enorm succes, zowel de gamesjournalistiek als het publiek waren enthousiast over de Rainbow Six-games. Dit succes leidde er toe dat Ubisoft in 2000 het bedrijf overnam, maar wel als een zelfstandige studio onder de Ubisoftvlag games bleef maken. In 2001 kwam de eerste Tom Clancy-game uit die door Ubisoft werd uitgegeven: Tom Clancy\'s Ghost Recon. Dit is tevens de eerste game die niet op één van de boeken van Clancy gebaseerd is. Clancy schreef wel het achtergrondverhaal, wat hij baseerde op de zogenaamde \"Black Ops\" die de Amerikaanse krijgsmacht regelmatig uit schijnt te voeren. De Amerikaanse regering ontkent het bestaan van deze Black Ops, maar Clancy beweert een brief te hebben gekregen vanuit de CIA die het vermoeden over het bestaan van Black Ops bevestigt. Deze brief diende als inspiratie voor het verhaal achter Ghost Recon.

In 2006 zette de Ghost Recon-serie een flinke stap voorwaarts met de game Ghost Recon Advanced Warfighter. Douglas Gayeton pende een verhaal neer dat de Ghost Recon-operaties in de nabije toekomst plaatste. Alle wapens en gadgets in de game waren gebaseerd op U.S. Military-prototypes die in 2006 een goede kans leken te maken om tot de standaarduitrusting te gaan behoren. Nadat Red Storm Entertainment in 2007 het vervolg op Ghost Recon Advanced Warfighter uitbracht, keerden ze datzelfde jaar nog terug naar de game waar het ooit allemaal mee begon: Rainbow Six Vegas werd uitgebracht en een jaar later verscheen het vervolg hierop.

EndWar zal voor het eerst sinds lange tijd weer eens gebaseerd zijn op een boek van Clancy, het boek verscheen 4 februari 2008, en beschrijft een mogelijke derde en wellicht laatste wereldoorlog. In 2011 tekenen de VS en de EU een verdrag waarin ze beiden verklaren samen te gaan werken aan een raketschild genaamd SLAMS (Space-Land-Air Missile Shield). Het schild wordt operationeel verklaard in 2014 en na enkele succesvole testsalvo\'s die volledig vernietigt worden door SLAMS verklaren de VS en de EU het einde van nucleaire oorlogsvoering.
In 2015 wordt bekend dat de oliemaatschappijen de beschikbare oliereserves flink overschatten en een wereldwijde energiecrisis breekt uit. Rusland wordt hiermee in één klap de grootste leverancier van olie en gas en gebruikt de inkomsten om het leger te moderniseren. In 2016 breekt de pleuris goed uit, wanneer Saudie-Arabië en Iran in een nucleaire oorlog verwikkeld raken en de energiecrisis nog verder oploopt. De Europese landen zien zich genoodzaakt om nog verder samen te werken en vormen één staat: de Europese Federatie. Groot-Brittannië en Ierland zien af van deze eenwording, terwijl Zwitserland zijn neutrale status wil behouden.
Ondertussen zien de VS en de EF elkaar als een bedreiging en beginnen een wapenrace in de ruimte. In 2018 onthult de VS hun plannen voor de \"Freedom Star\". Dit civiele ruimtestation moet in 2020 in een baan rond de aarde terechtkomen. Het ruimtestation zal echter ook drie compagnies mariniers huisvesten die binnen 90 minuten op elke plek op aarde ingezet kunnen worden. Uit onvrede over dit project trekken de EF en Rusland zich terug uit de toch al onstabiele NAVO. De game begint wanneer de VS de laatste module van de Freedom Star wil lanceren in 2020. De lancering wordt gedwarsboomd door een onbekende terreurorganisatie. De VS, EF en Rusland geven elkaar de schuld, wat resulteert in een wereldoorlog.

EndWar heeft in naam weliswaar niets te maken met de voorgaande Tom Clancy-games, toch ligt er een link tussen EndWar, Ghost Recon en Rainbow Six. Zo zal kapitein Scott Mitchell uit de Ghost Recon- en Ghost Recon Advanced Warfighter-games terugkeren als generaal van het Amerikaanse leger. De personages die je wellicht kent uit de Rainbow Six-games zullen terugkeren in het leger van de EF, terwijl de informatie die je ontvangt als je als de EF speelt afkomstig is uit Third Echelon, bekend uit de Splinter Cell-serie. Daarnaast zullen sommige eenheden uit de aankomende game Tom Clancy\'s H.A.W.X. ook in EndWar voorkomen.
De eenheden bestuur je in EndWar met je stem, door commando\'s in je headset te brullen zullen je ondergeschikten exact doen wat jij wilt. De game kent naast een single-playermodus ook een persistente online-modus. Dit houdt in dat de frontlinies verschuiven, ook als jij offline bent. Wanneer je gaat spelen heb je echter invloed op de frontlinies door bepaalde gebieden aan te vallen of te verdedigen. EndWar kent een zevental eenheden, elk met hun zwakke en sterke punten: soldaten, genietroepen, tanks, transportvoertuigen, helikopters, artillerie en commandovoertuigen. Deze eenheden verzamelen bovendien ervaringspunten waardoor ze beter en effectiever vechten naarmate ze langer in dienst zijn (oftewel: zolang ze de pijp niet aan Maarten geven).

Prijsvraag:

FOK!games geeft samen met Ubisoft de game EndWar voor Xbox 360 en een goodiebag met daarin onder meer een T-shirt van EndWar weg.
Wil jij kans maken op deze prijs, vertel ons dan in de reacties welk voice-command jij graag in EndWar zou willen zien. Enkele voorbeeld commando\'s uit de game zijn:

Unit 1, move to, position, alpha

Unit 23, attack, hostile 1

Voor de echt creatieve mensen is het ook mogelijk om zelf commando\'s in te spreken en deze in .wav of .mp3-formaat naar de redactie te mailen (games[at]fok.nl) Een andere optie is eindredacteur Rossdale op Xbox Live toevoegen (Gamertag: Rossdale) en jouw commando als voice-berichtje naar hem toe sturen.