London Game Career Fair 2007

Sinds kort wordt ieder jaar in Londen het Games Festival gehouden waarop onder andere ook de BAFTA-awards worden uitgereikt. Dit festival trekt zowel gamedevelopers als enthousiastelingen naar Londen, ideale omstandigheden om die twee groepen bij elkaar te brengen.
Dit is ook exact de bedoeling van de Londen game career event waarop verschillende scholen, ontwikkelaars en uitgevers zich profileren om zo nieuw talent te vinden. Om hier de nadruk op te leggen waren er ook veel lezingen van games-industrie veteranen die hiermee proberen uit te leggen hoe iemand in de games-industrie kan komen en wat voor kwaliteiten men hiervoor moet bezitten.

Dit jaar werd op 23 en 24 oktober de tweedaagse Londen game career event gehouden in Old Truman Brewery, Brick Lane in Londen East End. Het was opgezet door de sites Eurogames.net, Gamasutra en Gamecareerguide.com.
Er waren in totaal zevenentwintig stands te vinden met hierin games-industrie professionals die op zoek waren naar nieuw talent. Denk hierbij niet aan booth babes, grote demo-stands of hordes krijsende fans maar aan twee tot vier direct aanspreekbare personen die vaak onderdeel zijn van de HR (Human Resources) afdeling van een bedrijf dat zich bevindt in de games-industrie.

Een sfeerimpressie

De voordelen hiervan zijn legio; zo kan je direct een recruiter of een studio manager aanspreken om zo te weten te komen naar wat voor personen zij op zoek zijn. Hierdoor valt een barrière weg die normaliter wordt ingenomen door corporate website en wazige functie beschrijvingen. Ook kan je zo direct vragen naar wat voor kwaliteiten de studio zoekt, iedere studio heeft zo zijn eigen wensen en het is altijd goed om je hierin te verdiepen.

Ondanks dat er maar zevenentwintig stands waren is de fair wel gegroeid ten opzichte van vorig jaar, ook qua promotie was het wat groter aangepakt met een zeer professioneel uitziende flyer en website. Onder de standhouders zaten illustere namen zoals LucasArts, Sega, EA, NCSoft, Ubisoft, Realtime Worlds, Rare, Blitz games, Team 17 en Kuju. Ook de kleinere studio\'s waren aanwezig zoals Freestyle games en Other Ocean. Ook waren er een tweetal recruiters (Datascope en OPM jobs) aanwezig die zich geheel hebben toegespitst tot het detacheren binnen de games-industrie.

Naast ontwikkelaars en recruiters waren ook scholen te vinden zoals City University London, QANTM College en University College for the Creative Arts. Deze scholen waren allen daar om potentiële studenten aan te trekken voor hun game-gerelateerde opleidingen. Ook hier konden mensen informatiepakketten aanvragen en spreken met tal van docenten, die stuk voor stuk nuttige informatie gaven aan enthousiaste game professional aspiranten.

De zaalindeling

Naast de daadwerkelijke beurs waren ook op beide dagen verschillende lezingen die, zoals eerder aangegeven, werden gegeven door games-industrie veteranen. Omdat ik alleen 24 oktober aanwezig was heb ik alleen op deze dag een aantal lezingen kunnen volgen, namelijk: Getting a games programming job... with no industry experience door Rob Thompson (programmer, Blitz Games), A career in animation door Louise Ridgeway (Animation Supervisor, Rare), A career in art (Dean Wray, game course director, Escape Studios) en A career in game design (Jez Harris, lead designer Relentless Software).

De lezing van Rob Thompson was erg informatief voor diegenen die geen idee hebben hoe in de games-industrie te komen als programmeur. Zijn hoofdpunt was dat iedereen die game-programmeur wilde worden zijn of haar kunde moet tonen door middel van een demo. In deze demo moet vooral de programma-code centraal staan, dus een vloeiend spel waarin de programmeur kan laten zien dat de geschreven code foutloos is geschreven. Hierbij gaat het niet om de complexiteit van de code, maar hoe de code geschreven is en hoe overzichtelijk het is. Bij een demo hoeft een programmeur zich geen zorgen te maken om de graphics of animatie. Het gaat vooral om de potentie van de programmeur en zijn of haar kunde om goede programma-code te schrijven, veel bedrijven zijn bereid om verdere training te geven aan getalenteerde programmeurs. Thompson had dus zeker nuttige tips voor de aankomende programmeur.