Fire Emblem: Fates

Fire Emblem: Awakening was een aantal jaar de laatste redding voor Fire Emblem als serie. De game moest goed verkopen, anders ging de franchise de koelkast in. Niet alleen verkocht de game ver boven verwachting, de game werd internationaal erg sterk gewaardeerd. Een nieuw deel kon dan ook niet uitblijven, maar Nintendo koos voor drie delen.

Fire emblem fates

Hoe gaat dit dan in zijn werk? Het is uiteindelijk best simpel, special editions even genegeerd. Je koopt of Fire Emblem: Birthright of Fire Emblem: Conquest, waarna je de relevante verhaallijn compleet kunt doorspelen. Hierna kun je voor een kleiner bedrag de andere verhaallijn kopen in de Nintendo eShop. Wees gerust: beide titels bieden een complete speelervaring en verschillen dusdanig veel van elkaar dat beiden de moeite waard zijn. Heb je een game uitgespeeld of wil je eerder al met de andere versie beginnen, dan hoef je niet compleet overnieuw te beginnen: via een optie in het menu begin je bij het punt waarop je de keuze maakt bij welke groep je aansluit: Hoshido (Fire Emblem: Birthright) of Nohr (Fire Emblem: Conquest). Daarnaast is er ook Revelations, die je kunt spelen na het uitspelen van één (bij voorkeur beide) van de andere titels, maar daar volgt nog een losse review voor.

Welke keuze je ook maakt, je speelt altijd als hoofdpersonage Corrin. Hij is jouw avatar die je zelf kunt aanpassen, maar die wel centraal staat in het verhaal en ook daadwerkelijk invloed uitoefent. De verhaalijnen van Fire Emblem: Fates bouwen sterk op relaties, familiebanden en een oorlog tussen twee naties. Zonder al teveel te spoilen: Corrin, ofwel de speler, staat centraal in het conflict tussen Hoshido en Nohr. In 26 singleplayer-missies (in beide games) worden de verhalen uitgewerkt.

Fire Emblem Fates Gameplay

Zoals gezegd spelen familiebanden een veel grotere rol in Fates dan eerder in de serie, wat voor een interessanter en aangrijpender verhaal zorgt. De focus ligt niet op één 'big bad bully' en juist door de verwerking van dit geheel in twee games maakt het de moeite waard. De keuze die je moet maken na de zesde missie (waar je jouw pad kiest) kan daadwerkelijk zwaar vallen voor de speler, en ook al is de opbouw niet helemaal perfect, is dat toch iets prijzenswaardigs.

Fire Emblems Fates Dragon Vein

Welk pad je ook kiest, beide hebben een paar gemeenschappelijke elementen en terugkerende features. Zo kun je wederom relaties uitdiepen met andere personages, waardoor je nieuwe dingen te weten komt en uiteindelijk kunt trouwen en een kind kunt krijgen. Dit kennen we al van Fire Emblem: Awakening en keert dus terug in Fates. Dit wordt uitgediept met de nieuwe 'My Castle'-feature. Dit is een groot gebied waar je verblijft tussen verhaalmissies door. Je kunt hier je eigen basis ontwikkelen, waarin jouw units verblijven, maar waar je ook winkels kunt openen om items te kopen, een bad kunt neerzetten om met anderen te badderen (wat tot grappige interacties kan leiden) en anderen kunt uitnodigen naar jouw privéruimte voor wat tijd voor jullie alleen.

My Castle is ook belangrijk voor multiplayer, aangezien je hier kunt strijden tegen iemand anders in het door jou ontwikkelde gebied. Barricades / gebouwen kun je dus slim plaatsen om je tegenstander langer tegen te houden. Daarnaast heb je ook beelden van personages die deze personages in zo'n gevecht bonus stats geeft, dus ook die kun je slim inzetten. Jij wint wanneer je alle indringers weet uit te schakelen, terwijl de tegenstander wint als hij jouw troon weet over te nemen, danwel alle units weet te verslaan. Het is een grappige feature die soms ook in singleplayer voorbijkomt. Voor mij haalde het wel regelmatig het tempo uit de game (want je moet toch even resources halen en praten met de mensen en even wat nieuwe dingen neerzetten etc. etc.), terwijl ik daar soms geen behoefte aan had. Afijn, het is een hub die sommige beter zal bevallen dan anderen, het zij zo.

Fire Emblem Fates My Castle

Tot zover het overzicht van de games en de (nieuwe) features. Op de volgende pagina gaan we dieper in op de gameplay, verschillen tussen Birthright en Conquest en meer.