If I Stay

Wanneer je voor de keuze staat om als wees verder te gaan of de wereld te verlaten, wat zou jij dan kiezen? Dat is de vraag waar het young adult drama If I Stay om draait. We volgen Mia, gespeeld door Chloë Grace Moretz, het meisje dat voor deze moeilijke keuze komt te staan. Wanneer Mia en haar familie verongelukken tijdens een auto-ongeluk, beleeft Mia alles in een out of body experience en is de keuze aan haar.

Chloë Grace Moretz werd bij een groot publiek bekend door haar rol als Hit-Girl in het populaire Kick Ass en Kick Ass 2. Daarna werd duidelijk dat zij meer rollen geloofwaardig over kan brengen en dat ze zich niet langer hoefde te verschuilen achter haar succes van Kick Ass. In deze verfilming van het populaire jeugdboek, geschreven door Gayle Forman, moet ze de hoofdrol op zich nemen. En dat doet ze vrij goed, al is het op sommige punten nog wel wat hobbelig en oppervlakkig. Dit kan ook liggen aan het script, geschreven door Shauna Cross (bekend van het verschrikkelijke What To Expect When You're Expecting).

Bij een boekverfilming is er altijd het risico dat er niet goed genoeg bij het bronmateriaal gebleven wordt en dit kan dan ook tot gevolg hebben dat mensen die genoten hebben van het boek, de film niet kunnen bekoren. In sommige gevallen begaat If I Stay rigoureuze fouten door gebeurtenissen die niet in het boek voorkomen er simpelweg voor het verlengen van de plot bij te schrijven, maar over het algemeen blijft de film redelijk dicht bij het succesvolle boek.

Cinematografisch is de film interessant, omdat een groot deel van de film bestaat uit flashbacks, en ook die zijn niet helemaal zonder problemen. Flashbacks die vloeiend in elkaar over horen te gaan, komen te abrupt over en dit zorgt voor verwarring wanneer er weer wordt overgegaan op het heden. De flashbacks zijn overigens wel goed gekozen en hebben ondanks de abrupte overgang een mooie plaats binnen het verhaal. Ze zorgen voor een extra laag in de scène die ervoor is getoond.

Wat If I Stay tevens overeind houdt zijn de bijrollen, die goed neer worden gezet. Vooral de vader, moeder en opa van Mia zijn interessante personages die in het verhaal echt hun eigen plaats hebben. De acteurs zetten ze geloofwaardig neer en het zijn vooral deze bijrollen die de tranen over de wangen laten rollen.

Een ander sterk punt van If I Stay is de muziek die de film van het begin tot en met het eind begeleidt. Adam, het vriendje van Mia, blijkt in een band te zitten, die nog leuke muziek maakt ook. Dit levert nieuwe, frisse filmmuziek op die op geen enkel moment in de film als irritant ervaren wordt. De soundtrack blijft toch uiteindelijk iets waar een film om kan staan of om kan vallen.

Al met al is If I Stay een film die zeker gericht is op een bepaalde doelgroep, namelijk tieners, maar ook zeker niet ontoegankelijk is voor mensen die buiten deze doelgroep vallen. Het is een tranentrekker pur sang en daar drijft de film dan ook op voort. Dit liet de trailer ook al zien, dus je weet wat je te wachten staat. Als je dat wel kunt hebben en eens een goed tienerdrama wilt zien, is If I Stay zeker de moeite waard. De uitermate mooie oneliners kunnen ook een reden zijn. Deze komen overigens niet uit het brein van de scriptschrijfster, maar uit dat van de getalenteerde Gayle Forman. ''Sometimes you make choices in life and sometimes choices make you."