Kingdom Hearts HD 1.5 Remix

Het bestaan van Kingdom Hearts is nog altijd een mysterieus gegeven. Een huwelijk tussen Final Fantasy en Disney lijkt net zo waarschijnlijk en logisch als Call of Duty en Marvel. Als je de games speelt lijkt het echter de natuurlijkste zaak van de wereld. De originele Kingdom Hearts kwam alweer elf jaar geleden uit, tijd voor een nostalgie-trip.

Kingdom Hearts HD 1.5 Remix is een HD-collectie van twee spellen en één film. Dat Square Enix graag haar spellen opnieuw en opnieuw uitgeeft kun je ook aan deze collectie merken. De belangrijkste game in het pakket is Kingdom Hearts Final Mix. De Final Mix-hertuitgave was tot nu toe nooit buiten Japan uitgekomen. Verder is er Kingdom Hearts Re:Chain of Memories: een HD-remake van een PS2-remake van een Game Boy Advance-game. Tenslotte kun je de cut-scenes van Kingdom Hearts 358/2 Days bekijken.

Kingdom Hearts Final Mix
Even voor de mensen die nog nooit Kingdom Hearts hebben gespeeld. Het is een game waarin je met een Final Fantasy-achtige personage, Sora, samen met Donald en Goofy door allerlei Disney-werelden reist. Sora gebruikt een keyblade, die zelfs cooler is dan de gunblade uit FFVIII, om te vechten en om de deuren van het kwaad te sluiten.

De originele Kingdom Hearts is nog steeds een hele degelijke actie-RPG. De besturing is aardig (al is het niet zo soepel als latere delen) en in de nieuwe 'proud'-modus red je het bij lange na niet met enkel button-bashen. Er is aan de controls gesleuteld om meer aan huidige conventies te voldoen. De camera bestuur je nu met het rechterpookje in plaats van de schouderknoppen. Helaas is die camera, zeker in gesloten ruimtes, nog verre van optimaal. Verder is het command-menu waaruit je aanvallen selecteert vervangen door die uit Kingdom Hearts II.

De Final Mix-versie voegt ook nieuwe Heartless, wapens en een aantal vaardigheden toe. Het zijn leuke bonussen, maar in de praktijk zul je er niet veel van merken. Kingdom Hearts is bovenal nog steeds een erg charmante game. Het is bijzonder om te zien hoe Tetsuya Nomura en zijn team het voor elkaar kregen om Disney en Final Fantasy samen te smelten. Het resultaat is meer dan een optelsom, het is iets speciaals.

Kingdom Hearts Re:Chain of Memories
Deze GBA-remake is de vreemde eend in de bijt. Het is de Mega Man Battle Network van de serie. Het vechten gaat via een kaartsysteem. Je kunt nog steeds actief bewegen en springen terwijl je vecht, maar je bent dus afhankelijk van de kaarten die je hebt.

Het doel is om de kaarten, net als in Battle Network, zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Als ze tijdens een gevecht opraken moet je namelijk even wachten tot ze herladen. Je kunt er ook voor kiezen om drie kaarten samen te voegen voor een sterkere aanval, maar dan ben je de eerste kaart voor de rest van de knokpartij kwijt. Het is een slim systeem. Het is ook heel tof om een deck te bouwen vol zeldzame kaarten.

Het kaartsysteem komt dus goed uit de verf. De rest van de game wat minder helaas. Je speelt letterlijk door Sora's herinneringen van de eerste game. Dit betekent dat je precies dezelfde levels en vijanden ziet. Pas tegen het eind gebeurt er iets in het verhaal dat een essentiële link vormt met Kingdom Hearts II. Maar het is niet aan te raden dat je dit gelijk na het origineel speelt.

Kingdom Hearts 358/2 Days
Sora en zijn vrienden spelen geen hoofdrol in dit Nintendo DS-spel. Die wordt vervuld door leden van Organization XIII (die ook in Kingdom Hearts II heel belangrijk zijn). In deze HD-collectie zijn echter alleen de cut-scenes uit 358/2 Days eruit genomen en opgepoetst. Dit resulteert in een film van bijna drie uur.

Het probleem is dat het een baggerfilm is. De game zelf was overigens ook al niet best, maar deze oplossing is verre van ideaal. De film is doodsaai, al verduidelijkt het wel wat plotelementen. Het grootste minpunt is het gebrek aan actie. Gevechten, die je in de DS-game zelf mocht doen natuurlijk, worden niet in beeld gebracht. Alleen de cut-scene voor en na het handgemeen.

Part 1
Dit zijn de vroege Kingdom Hearts-games. Toen het verhaal nog niet onnodig gecompliceerd werd. Aan de andere kant zijn het allemaal oude games. Iets dat je gelijk merkt aan de ietwat houterige controls, hilarisch slechte lip-synchronisatie en lege werelden. Het echte probleem is dat alleen Kingdom Hearts Final Mix essentieel is. Re:Chain of Memories is te veel déjà vu en 358/2 Days bevat alleen slappe filmpjes over ijsjes eten.

Dit is vooral een goede opmaat voor de volgende HD-collectie. Er zijn genoeg Kingdom Hearts-games over om die te maken. Kingdom Hearts: II Final Mix, Birth By Sleep Final Mix, Re:Coded en Dream Drop Distance. En zelfs dat zal allemaal als voorspel dienen voor de aankomende Kingdom Hearts III.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Net zo charmant als vroeger - Voelen hier en daar toch wat oud 7,5
+ Nog steeds een degelijke actie-RPG - Re:Chain of Memories hergebruikt te veel