The Elder Scrolls V: Skyrim

Dovahkiin, our king
Niets voelt meer slecht aan. Van de dorpjes tot de voice-acting, alles klopt. Is er dan helemaal niets mis met de game? Dat dan nog wel, want combat voelt soms wat vreemd aan. Wanneer je met een gigantische bijl op iemand zijn hoofd ramt is het niet prettig om te zien dat de vijand er totaal niet op reageert. Ook reageer je zelf bijna niet op aanslagen van tegenstanders. Bethesda heeft de afgelopen jaren ook een cursusje bugfixecn gevolgd, want hoewel de game niet bugloos is, valt het hartstikke mee. Hoewel ik met mijn vijtig uur ‘maar’ een heel klein deel van Skyrim heb gezien, is op het grote boze internet ook nog bijna niemand gespot die gamebreaking bugs heeft ontdekt. Foutloos is de game dus niet, maar het komt oh zo dichtbij.

skyrim

Who will dawn with fire!
Grafisch gezien is dit duidelijk een van de mooiste games die op dit moment verkrijgbaar is. Als je ziet wat Bethesda nog uit de huidige generatie consoles heeft weten te halen verdient het een klein applausje. De wereld is gigantisch groot (als ik nou eens veilig van links naar rechts kon lopen zonder dat draken mij doden wist ik hoe lang je daar over doet) en ziet er ondanks dat prachtig uit. Uiteraard merk je soms wel wat vreemde textures op die er in de Windows-versie niet zitten, maar toch ziet het spel er prachtig uit. Wat een van de meest ondergewaardeerde stukken is in de game is de audio. Jeremy Soule heeft duidelijk zijn ziel (zing!) in de soundtrack van de game gezet want het is een prachtstuk van jewelste geworden. Het is daarom zo zonde dat de audio in de game zo zacht aan staat. Een tip voor iedereen, knal die audio omhoog en geniet.

Conclusie:
Skyrim is een game waar ik nog uren over kon schrijven. Over het levelen en alle perks die je kon kiezen, de verschillende classes en hoe je op alle mogelijke manieren de game kan spelen. Maar waar het om gaat is duidelijk. The Elder Scrolls V: Skyrim is een juweeltje geworden. Met honderden uren aan geweldige gameplay, een prachtige wereld, een levendig verhaal is dit een verplicht nummer voor elke gamer. Soms mis je de impact van het knokken of vind je hier en daar een bug, maar het doet niet af aan de kwaliteit van Skyrim. Ik ga weer snel verder met mijn magische archer die bezig is met zijn eigen verhaallijn om elk huis van Skyrim leeg te roven. Tijd voor elke andere gamer om zijn eigen verhaallijn te introduceren in de wereld van Skyrim. Bethesda heeft dus niets van zijn glans verloren en brengt ons als cadeau een bijna perfecte game.

Cijfer
+ Geweldige gameplay
- Combat mist impact