Hard Corps: Uprising

Meer dan zestien jaar na het origineel krijgen wij dan eindelijk een vervolg op het spel Contra: Hard Corps. Het spel laat de Contra-naam vallen en heet Hard Corps: Uprising. De gameplay is wel nog typisch Contra, snelle ‘Run and Gun’-actie en een tergend lastige gameplay. Weet dit vervolg na bijna zeventien jaar nog steeds te boeien?

hard

Het eerste wat direct opvalt wanneer je Hard Corps: Uprising opstart, is de grafische stijl. In plaats van de grauwe en natuurlijke graphics waar de Contra-serie bekend om staat is het nu meer een Japanse animé geworden. Dit zal behoorlijk een schrok zijn voor vele Contra-spelers aangezien de serie hiermee een hele andere kant opgaat. De speler kan kiezen tussen twee characters en ook deze hebben geen normale broek en t-shirt aan, maar zijn volledig in bizarre outfits gekleed wat precies past in de animé-stijl. De grafische stijl van de serie doet toch wel behoorlijk afbreuk aan de serie. Je hebt, onder andere door de stijl, niet meer echt het idee dat je een Contra-spel aan het spelen bent.

Het verhaal is nog steeds behoorlijk standaard. Men speelt in het jaar 2613 en de wereld is overgenomen. Aangezien niemand het sterke leger van Tiberius kan stoppen, roepen ze de vier sterkste krachten in om af te rekenen met alle boefjes.  Alleen of samen met een vriend in coöp kies je één van de vier extravagante characters uit en kan het schietfestijn beginnen.

hard corps

Rijzende ster
De Contra-serie staat niet bekend om zijn makkelijke moeilijkheidsgraad en hoewel deze game er ietwat anders uitziet, is het nog steeds behoorlijk pittig. Vijanden doden je nog steeds met één of twee kogels en er zijn genoeg vijanden in de buurt om de speler een kopje kleiner te maken. Naast de bekende power-ups zitten er ook wat andere moves in het spel om het allemaal een stuk toegankelijker te maken. Zo kan je nu een ‘dash’ gebruiken, hierdoor schiet je even met een rotvaart naar voren om kogels of vijanden te ontwijken. Tijdens deze dash is het ook mogelijk om kogels die recht op je af komen terug te schieten naar zijn rechtmatige eigenaar. Maar zelfs met zulke moves wordt het spel nooit makkelijk. Zelfs de meest ervaren speler zal geen enkel level in één keer halen maar de drang om dat te doen vergroot wel behoorlijk de replay-waarde.

De game is nu opgedeeld in twee verschillende gamemodes, namelijk de welbekende Arcade Mode en een nieuwe mode genaamd de Rising Mode. Op het eerste gezicht lijkt de Rising Mode gewoon op de Arcade Mode, maar na het halen van een level krijg je van alle gehaalde punten geld. Met dit geld kun je wapens en power-ups kopen, zodat het spel gaandeweg wat makkelijker wordt. Ook beschikt deze mode over een levensbalk zodat je niet direct dood gaat na één schot.

Levensbalk
De levensbalk komt vaak goed van pas, want alhoewel het schieten nog steeds wel lekker gaat, lijkt het een tikkeltje langzamer te gaan dan in vorige Contra-spellen. In de oudere spellen uit de serie was een tik aan de D-pad al genoeg om het scherm op te vullen met vurige ballen, maar in Hard Corps: Uprising is het allemaal wat meer gedoseerd. Zelfs met hele snelle guns die je krijgt uit power-ups schiet je niet zo heel snel en je schiet ook niet makkelijk overal.

Hoewel ik eerder kritisch was over de grafische stijl die men heeft gekozen voor deze game, ziet het er wel allemaal heel fraai uit. De vijanden en de main-character zijn nu echt sprites en hierdoor ziet het er allemaal erg fraai uit. De achtergronden zijn helaas wel korrelig, maar zijn wel divers en springen er ook echt uit. De audio is wel een behoorlijke ‘meh’ waard, de deuntjes passen wel bij de game, maar het geluid dat de vijanden produceren is bizar slecht. Elke vijand gaat dood met een lelijke kreun en aangezien je per level zo’n 150 vijanden dood, gaat dit al snel op je zenuwen werken. Een tip is om dit spel lekker met een CD van een oude Contra-game te spelen.

hard corps

Al met al is Hard Corps: Uprising een hele vermakelijke game. De Contra-vibe zit er op bepaalde punten nog zeker in, het spel is behoorlijk pittig en de gameplay is zeker in co-op leuk om te spelen. De characters en vijanden zien er mooi uit, maar het is voor iedereen zelf om te bepalen of ze de animé-stijl trekken. Het is een complete andere stijl dan je gewend bent van Contra en naar mijn mening past het niet zo bij de game. Maar wanneer je weer zin hebt in een recente Run and Gun-game ben je voor een kleine vijftien euro zeker aan het goede adres bij Hard Corps: Uprising.

Cijfer
+ Lekkere gameplay
- Animé-stijl past niet bij de serie