De Blob 2

De geringe moeilijkheidsgraad is een probleem dat vaker terugkomt in de huidige generatie games, omdat men nu eenmaal aan ieders wensen wil voldoen. Een moeilijke kwestie, die Nintendo bijvoorbeeld heeft opgelost door het gebruik van de optie om de computer het level voor jou door te spelen. Zo blijft de keuze aan de speler. De Blob 2 heeft deze optie echter niet, wat blijkbaar heeft geleid tot een wat makkelijkere game met als grootste probleem Pinky. Pinky is het hulpje van De Blob en geeft je de instructies om een level te voltooien. Helaas gaat hij daarin wat te ver en de meeste levels zijn dan ook te voltooien door simpelweg de instructies van Pinky op te volgen. Misschien ideaal voor de minimalist, maar ik denk persoonlijk liever zelf even na om dan misschien op Pinky terug te vallen als ik er niet uitkom. Vreemd dat Blue Tongue dat zelf niet bedacht heeft.

Naast de gewone gameplay, waarbij je level naar level uitspeelt met telkens een niet al te drukkende tijdsklok in de achtergrond, kun je na voltooiing van een level deze ook nog vrij verkennen. Je kunt dan op zoek naar extra goodies en objectives of gewoon genieten van omgeving. Ook heb je wat multiplayer mogelijkheden. Eentje die lijkt op de multiplayer van Mario Galaxy, waarbij de tweede speler een cursor (Pinky) op het scherm bestuurd en de speler wat kan meehelpen. En eentje waarbij je de mogelijkheid hebt de levels in splitscreen co-op te spelen. De tweede is echt vermakelijk, omdat samenwerken cruciaal is om het spel tot een goed einde te brengen!

De Blob 2
is gewoon een heel goede platformer. De game ziet er gelikt uit en de soundtrack is top. Verder zitten er genoeg goede en originele gameplay elementen in om jong en oud te vermaken. Het grootste nadeel is de geringe moeilijkheid en Pinky die constant je handje vasthoudt. Natuurlijk moest Blue Tongue rekening houden met de jongere of minder ervaren gamer, maar ze hadden de minimaal de optie moeten geven om Pinky zijn mond te laten houden. Er is wel een hogere moeilijkheidsgraad, maar zelfs die is iets te makkelijk. Kun je leven met het feit dat De Blob 2 je nooit echt aan het denken zet of je een echte uitdaging biedt, dan wacht je een leuk avontuur vol met het betere ren- (of rol) en springwerk!

Cijfer
+ Nette presentatie
- Iets te makkelijk