De Blob 2

Gespeeld op Xbox 360.
Ook verkrijgbaar voor PlayStation 3 en Nintendo Wii.

Soms wordt een game geen groot succes ondanks dat het alles in huis heeft om massa’s mensen te vermaken en te verrassen. Zo was het met De Blob. Een klasse platformer, met leuke, frisse, nieuwe ideeën, die geschikt was voor jong en oud. Als je in ieder geval van mening bent dat goede platformers in een kleurrijk, kinderlijk jasje voor jong en oud kunnen zijn. Het geringe succes kan te wijten zijn aan het feit dat de game alleen verscheen op de Wii. Aan die steen zal ontwikkelaar Blue Tongue zich geen tweede keer stoten en vandaar dat De Blob 2 nu op de Nintendo Wii, de PlayStation 3 en de Xbox 360 te spelen is. De vraag is, weet deze vormloze held zich te redden in de grote massa games die tegenwoordig op de markt komt?

Het verhaal van De Blob 2 is, zoals dat in de meeste platformers het geval is, verwaarloosbaar. Dat heeft als voordeel dat je het voorgaande deel dan ook niet gespeeld hoeft te hebben om het verhaal te begrijpen. De slechte partij in De Blob heet de Inkies onder leiding van Comrade Black. Zij hebben om één of andere reden alle kleur uit Prisma City gezogen. Aan jou de taak om samen met de Blob de wereld zijn kleur weer terug te geven. Nou, is dat nu niet leuk!

De stap naar de HD-consoles doet De Blob 2 goed tot zijn recht komen ten opzichte van zijn voorganger op de Wii. Laten we eerlijk zijn, graphics zijn niet van het grootste belang, maar als je de kans hebt om dezelfde game in HD te spelen, waarom zou je dan kiezen voor de Wii-versie. Nu is De Blob 2 op het gebied van graphics geen hoogstandje, maar de animaties van de karakters zijn geweldig en de gigantische levels zijn fantastisch in hun uiteindelijke kleurige pracht. De Blob 2 ziet er gewoon gelikt uit! De soundtrack is ook lekker en gevarieerd, dit doordat het zich aanpast aan de actie op het scherm en door de optie een soundtrack te kiezen aan het begin van het level. Fijn als je toevallig een deuntje niet uit kunt staan of juist heerlijk vindt. Een kleine feature die veel games ten goede zou komen!

De gameplay is volledig gebaseerd op kleur geven aan de grijzige steden. Dit doe je door de Blob verschillende kleuren verf te laten absorberen of zelfs twee kleuren te mixen om vervolgens met die kleur de gebouwen te beschilderen. Op dat gebied is er dus niet veel veranderd ten opzichte van deel 1. Wel worden er nu ideeën aan dit concept toegevoegd, zoals 2D stukjes, gespeel met zwaartekracht en ga zo maar door. Jammer genoeg komt de game pas vrij laat echt op gang en zul je in den beginne vooral bezig zijn met meer van hetzelfde uit de originele De Blob. Veel erger nog is het feit dat het nooit echt moeilijk wordt. Heb je toch moeite met een level dan kun je gebruik maken van zoveel ‘continues’ als je wil. Dus de druk zit er nooit echt goed op, ook al heb je altijd te maken met een tijdsdruk door de aflopende teller. Deze is namelijk te weinig van cruciaal belang.