Game: LittleBigPlanet 2

Share en Create
Hoewel de singleplayer van LittleBigPlanet 2 nu een stuk uitgebreider is ten opzichte van deel één, draait het nog steeds allemaal om de multiplayer. De speler krijgt dezelfde tools als de makers om levels te maken en wanneer je dat niet wil doen, kun je gewoon die van andere mensen uit de LBP2-community spelen. Hierdoor borduurt de game verder op het trucje van het eerste deel, de verzorging van content door de gamers zelf. Het tweede deel bevat een nóg uitgebreidere en nóg gebruiksvriendelijkere tool dan het eerste deel.

Door de nieuwe tools die LittleBigPlanet 2 biedt, zijn de mogelijkheden voor het maken van levels ongekend. Het maken van een racer, een first person-shooter, een RPG, noem maar op, het kan allemaal in LittleBigPlanet 2. Een week na de release staan er al zoveel levels van verschillende genres online dat je bijna niet meer weet wat je moet kiezen. Het maken van levels met compleet verschillende genres is één van de speerpunten van de campagne rondom LittleBigPlanet 2. Toegegeven, het tegenkomen van Het zoeken naar levels is ook een stuk verbeterd; in plaats van op eigenschaptags kiezen of op naam is er nu ook de mogelijkheid om voor de MM Picks te kiezen. Dit zijn levels waar zelfs de makers van dit spel (Media Molecule) van onder de indruk zijn en zodoende deze uitlichten. Hierdoor speel je sneller echt goed in elkaar gezette levels in plaats van vooral matige levels zoals ondergetekende ze maakt.

Nu we het Play- en Share-gedeelte hebben gehad in het motto van het spel, Play, Create & Share, is het tijd voor wellicht het grootste deel van het spel, het zelf maken van levels. Dit is niet voor iedereen weggelegd want het is behoorlijk pittig om een level te maken dat mensen daadwerkelijk willen spelen. Je bent zomaar tien tot twintig uur kwijt voordat je level echt goed in elkaar zit, en dan moet je ook nog maar bekijken of het daadwerkelijk leuk is. Voordat je kan beginnen met het creëren van je eigen kunstwerkjes krijg je een uitgebreide tutorial.

Van het gebruiken van explosieven tot het aanpassen van een microchip, er wordt veel informatie naar je toegegooid maar door de luchtige manier waarop het wordt verteld is het wel duidelijk. De tools waarmee je kan werken zijn namelijk totaal niet lastig. Iedereen kan er in principe mee uit de voeten, aangezien het meestal logica is. Zet een roterende motor aan een wiel en hij draait rond, zet het wiel vast aan een drukknop en het wiel draait pas rond wanneer je op de knop drukt. Zet er ook nog een knop op zodat het level wordt aangepast en er verschijnt een plaatselijke tsunami door je scherm, terwijl het wiel ronddraait. Het zijn allemaal basis principes om je eigen level te maken, maar door goed gebruik kunnen deze zo creatief worden gemaakt als het maar zijn kan.

De microchip
Door gebruik te maken van een microchip kun je veel meer ‘kwijt’ op een bepaald stuk level. Ook het gebruik van een music sequencer zorgt ervoor dat het maken van eigen muziek geen obstakel meer is. Zin in een metalliedje tijdens je op sesamstraat-gebaseerde level? Het is allemaal mogelijk. Mede dankzij de microchip en de music sequencer zit je niet meer vast aan bepaalde principes zoals een 2D-platformer, maar zijn er nu zelfs levels waarin je een level speelt gebaseerd op een FPS zoals Call of Duty. Hier zit wel direct een minpunt aan de community vast, wanneer er een game komt die het maken van eigen levels motiveert, gaat bij negen van de tien mensen een knop in hun hersenen om die ze vertelt dat ze level 1-1 van Super Mario Bros. moeten namaken. Doordat er nu vele verschillende genres mogelijk zijn heb je oneindig veel klonen van andere spellen erop staan, en realistisch gezien is dat leuk om een keer gespeeld te hebben, maar goed zijn de levels bijna nooit.

Het hangt er dus nog even van af hoe goed de levels gaan worden. De community komt natuurlijk pas nu net op gang met de tools die ze krijgen en er zijn nu al vele pareltjes van levels te ontdekken in de wereld van LittleBigPlanet 2. Het spel biedt in ieder geval genoeg tools om al je creativiteit los te laten in het spel zelf. Daarbij scheelt het dat de miljoenen levels die gemaakt zijn met de eerste game ook beschikbaar zijn in LittleBigPlanet 2, dus er is momenteel al meer dan genoeg te spelen.

Toen LittleBigPlanet verscheen zeiden de makers dat ze nooit een sequel zouden maken, maar ze zijn toch overstag gegaan. Je kan wel direct zien dat ze alleen een sequel hebben gemaakt om de nieuwe mogelijkheden toe te voegen. Grafisch ziet het er nog precies hetzelfde uit als deel één en de interface is ook niet veranderd. De menu-structuur is wel enigszins onder handen genomen. Je gaat nog steeds door de menu's vanuit je ruimteschip, maar er is ditmaal gekozen voor een iets overzichtelijkere structuur. Dit zien we ook terug in het beoordelen van andermans levels, waar het nu mogelijk is om meerdere tags te selecteren of zelfs een review te schrijven.

Conclusie

Een cijfer aan een game hangen waarvan de content op het schijfje slechts het begin is van een lange reeks aan geweldige levels en gameplay-elementen is moeilijk. De story-levels van LittleBigPlanet 2 zijn de perfecte basis om het concept van de game te begrijpen, alvorens je zelf aan de slag gaat met de creator-tool of andermans creaties gaat spelen. De toevoegingen die Media Molecule heeft gedaan maken de mogelijkheden in LittleBigPlanet 2 nagenoeg eindeloos. De community en bijbehorende online gameplay past perfect bij de Create, Play & Share-visie. Sony heeft met LittleBigPlanet 2 een game in handen die maanden, zoniet jaren aan spelplezier levert zolang gamers zelf voor de ondersteuning zorgen. Een sterk begin van het nieuwe jaar voor Sony's PlayStation 3.

 

 

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ Toevoeging van Sackbots, Creatinator, Grappling Hook en andere speeltjes
- Sommige levels voelen aan als demonstratie van mogelijkheden
9,0
+ Community verzorgt immens veel toffe levels

 

Prijsvraag
Erg benieuwd naar de game en hem nog niet in huis gehaald? Dan heb je geluk, want FOK!games mag een exemplaar van LittleBigPlanet 2 weggeven. Dit doen we natuurlijk niet zomaar. De Sackpersons in de game kunnen op allerlei manieren aangekleed worden, maar wij vinden dit niet genoeg. We zijn heel benieuwd naar jullie mode-talenten en daarom luidt de opdracht als volgt: gebruik de onderstaande afbeelding en voorzie de Sackboy van een door jou ontworpen kostuum. Je mag dit doen op de computer, maar je mag de afbeelding ook printen en echte kleertjes maken. Plaats jouw creatie in het daarvoor bestemde topic. De prijsvraag loopt tot woensdag 2 februari 23:59.