Majin and the Forsaken Kingdom

Header

Gespeeld op de Xbox 360
Ook verkrijgbaar op de PS3

Een nieuwe titel lanceren is een moedige stap. Meestal zie je bij nieuwe titels dat er naar een bestaande succesformule wordt gekeken en dat daaruit bepaalde dingen worden meegenomen. Bekijk bijvoorbeeld de game Singularity. Geen slechte game, maar hij leunt mee op het succes van een game als Bioshock. Majin and the Forsaken Kingdom is zo'n game die dat niet doet. De game zet een moedige stap in de fantasiewereld. Pakt dit goed uit voor deze titel?

Het verhaal van Majin and the Forsaken Kingdom is gelijk aan een sprookjesverhaal. Een jonge bandiet valt een gebroken koninkrijk binnen en vindt daar een groot beest dat vastgebonden in een kooi zit. Zodra de bandiet het beest, de Majin, bevrijdt, ontstaat er een vriendschap tussen de twee en gaan ze samen het koninkrijk van de duisternis, waar het zich in gehuld heeft, terugwinnen. Je speelt het spel als de bandiet, die geen naam heeft, maar door de Majin "Tepeu" wordt genoemd. Door de vier monsters in de vier gewesten van het koninkrijk te verslaan, wordt de duistere macht die de deur van het kasteel dicht houdt stukje bij beetje zwakker. Gaandeweg het verhaal kom je meer te weten over de origine van de Majin genaamd Teotl en zijn motieven.

Majin and the Forsaken Kingdom

Puzzelen
Majin and the Forsaken Kingdom is een echte 3D-platformer. Als bandiet ben je natuurlijk erg lenig en doe je het nodige spring- en klauterwerk. Hier zal het grootste gedeelte van de gameplay over gaan. De levels kennen slimme puzzels die je moet oplossen om naar het volgende gedeelte te komen. Er zijn in totaal zes gebieden waar je langskomt. Je begint in het kasteel, trekt langs de vier gewesten en eindigt in een opgeborgen stuk kasteel waar de eindbaas je opwacht. Elk gebied heeft zo zijn thema en heeft verschillende wegen. Naast het het klimmen en klauteren in deze gebieden heb je natuurlijk een groot beest achter je aan lopen, waar je samen de puzzels mee oplost. Soms is er een poort voor een gebied waar je heen moet die de Majin niet kan openen omdat hij op slot zit. Het is dan aan Tepeu de taak om de hendel te vinden die het slot van de deur haalt en de Majin naar het nieuwe gebied meeneemt. In andere gebieden heeft Tepeu een blokkade voor zich die de Majin uit de weg moet ruimen. Zo moet je tijdens de puzzels steeds nadenken over hoe je dit gaat aanpakken. De majin bestuur je door de rechter trigger in te drukken en een commando te kiezen. De Majin zal dit uitvoeren en zodra jullie samen een puzzel hebben opgelost is een overwinningsdansje zo om de hoek.

Besturen
De besturing van de platformelementen laat soms nog wat te wensen over. Het is niet altijd duidelijk aan welke richels je kunt hangen en welke niet. Soms zit je een half uur in hetzelfde gebied omdat het maar niet duidelijk is welke kant je op moet. Soms moet je ook van Punt A naar Punt B moeten springen met een gat ertussen. De rand van punt A is vaak niet duidelijk een voor je het weet kaleflater je genadeloos naar de bodem van het level, waar de trouwe Majin je ongeinteresseerd aan zit te turen. Vooral het pilaar-springen is soms erg frustrerend. Naast deze slordigheden zit de gameplay wel goed in elkaar. Tussen de puzzels zitten er grote vecht- en sluipmomenten. In deze sluipmodus kun je de vijand van achter neerhalen zonder dat hij het doorheeft, tenzij hij te vroeg omdraait.

Majin and the Forsaken Kingdom

Vechten
Tepeu krijgt nadat hij de Majin bevrijdt ook een grote stalen pin tot zijn beschikking die magische krachten heeft. Het is het enige wapen dat is opgewassen tegen de duistere wezens in het vervallen koninkrijk. Vanaf het moment dat je de pin hebt kan het buttonbashen beginnen. Tepeu kent namelijk niet veel variatie in zijn vechtstijl. De Majin staat je tijdens de gevechten bij en zal, naarmate het verhaal zich vordert, meer magische aanvallen tot zijn beschikking hebben. Elke vijand die doodgemaakt wordt, verliest een aantal blauwe of rode scherven. De blauwe scherven zorgen ervoor dat Tepeu sterker en weerbaarder wordt en de rode zorgen ervoor dat de band tussen Tepeu en Majin sterker wordt, waardoor gaandeweg nieuwe skills vrijgespeeld worden. Als de vijand gevloerd is, kan er door Tepeu en de Majin samen een finishing move gedaan worden, hierdoor worden de rode scherven vrijgespeeld. En om er nog een schepje bovenop te doen liggen er door de gebieden heen magische vruchten die de Majin sterker maakt of die zijn magische krachten versterkt. De gevechten houden het spel wel fris, alleen de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik soms de Majin los liet gaan en ik vanaf de zijkant toekeek hoe de Majin de klus klaarde.