Harry Potter and the Deathly Hallows part 1

Gespeeld op de Xbox 360, ook beschikbaar voor PC, PS3, Wii en de DS.

Harry Potter is een jongeman met een toverstaf, met deze staf kan Harry verschillende magische spreuken tevoorschijn toveren. Helaas kan Harry geen nuttige spreuk verzinnen om van dit spel een succes te maken en kan hij zijn toverstaf weer beter opbergen.

HP

Iedereen kent Harry Potter wel, de jongen die geheel onverwacht in de wereld van magie en tovenarij geworpen wordt. Hier groeit Harry op en zal hij het moeten opnemen tegen de tovenaar die iedereen vreest: Voldemort. Natuurlijk doet Harry dit niet alleen en wordt hij gesteund door een verzameling vrienden en kennissen die hem begeleiden op zijn avontuur. De films zijn ondertussen bij het laatste boek aangekomen en het verhaal komt langzaam ten einde in Harry Potter and the Deathly Hallows deel 1.

Op zoek naar een verhaal
De ontwikkelaars van het spel zijn ervan uitgegaan dat iedereen die dit spel oppakt bekend is met het volledige verhaal van Harry Potter. Je krijgt namelijk geen enkele introductie tot de wereld van Harry Potter of wat er allemaal gebeurd is in voorgaande avonturen van Harry terwijl dit spel juist voortborduurt op een verhaal dat al meerdere spellen beslaat.

Helaas wordt niet alleen het verhaal uit vorige delen niet uitgelegd, ook het verhaal van de Deathly Hallows wordt niet uitgelegd en bestaat uit onsamenhangende missies. Ik heb zelf de boeken gelezen en de films gezien en ik had soms al moeite met wat ik nou eigenlijk allemaal aan het doen was, omdat het spel weinig tot niks uitlegt en een onsamenhangende warboel is.

In het verhaal ga je op de vlucht voor Voldemort aangezien hij heel veel macht heeft verkregen in de tovenaarswereld. Om Voldemort te verzwakken, moet je een aantal Horcruxes zoeken, voorwerpen met een stukje van Voldemort's ziel erin. Door deze Horcruxes te vernietigen, verzwak je Voldemort en zul je makkelijker de strijd met hem aan kunnen gaan. Helaas wordt dit niet eens uitgelegd in het spel.

Dat het verhaal in het spel kant noch wal raakt, merk je al snel als je op een gegeven moment moet schuilen in een huis voor de vijand. Je krijgt een korte cutscène die met het verhaal te maken heeft en je belandt in een menu met drie missies die je alle drie moet voltooien. Alle drie de missies hebben niks met het verhaal te maken. Zo bestaat één van de missies uit het ontsnappen uit een grot met een gemene draak erin. Maar wat doet Harry, zich schuilhoudend in een huis, opeens in een grot met een draak? Juist, niemand weet het en ik weet ook niet of ik het wel wil weten. Na die drie missies ben je weer terug in het huis waar je je nog steeds schuilhoudt en gaat het verhaal, voor zover je het snapt, verder.

HP

Harry 'Rambo' Potter
Harry begint het spel met maar één spreuk die hij kan gebruiken en door vijanden te verslaan, wordt een balkje in het pause-menu langzaam gevuld totdat het vol is en Harry Potter een level erbij krijgt. Zo'n level geeft je een beetje extra levenskracht of een nieuwe tovenaarspreuk. Dit gaat volledig automatisch en je zult zelf nergens een keuze kunnen maken. Helaas zijn de spreuken ook niet bijzonder om te gebruiken en zul je eigenlijk het hele spel maar één spreuk gebruiken, degene waarmee je begint.

Helaas heel jammer, want wat is het nut van een spreuk gebruiken die mijn vijand verstijft waarna ik moet wisselen naar een spreuk die hem kan verslaan (de eerste spreuk die je kent of een andere). Terwijl je in een kortere tijd ook gewoon die eerste spreuk kunt spammen totdat je de vijand verslaat. Je krijgt er een aantal andere spreuken bij die allemaal niet zo goed werken als gewoon de eerste spreuk spammen tot de vijand verslagen is. Wat je ook kunt doen is als een gek iedereen voorbijrennen van checkpoint naar checkpoint aangezien je met moeite ooit geraakt wordt. De AI van het spel is namelijk slecht, en dan bedoel ik echt slecht.

Op je avontuur wordt je ook nog vergezeld door twee vrienden die jou steunen in de gevechten, maar zij kunnen dingen die jij niet kunt. Want voordat jij de hoek om bent, beginnen zij al magie af te schieten tegen een kale muur, omdat in de gang om de hoek een vijand staat. Die vijand doet precies hetzelfde en zo begint het eeuwige gevecht tussen je vrienden, de vijand en een kale muur. In het spel zit ook een functie van schuilen achter muren en hekken en dergelijke, maar het is gewoon makkelijker om open en bloot te gaan staan, goed te mikken en je eerste spreuk te spammen. De vijand mist negen van de tien spreuken en aangezien Harry heel veel kan incasseren moeten er wel verdomd veel vijanden op je schieten voordat je doodgaat.

Naast spreuken kun je ook toverdrankjes gooien naar de vijand, de toverdrankjes hebben wel een mooie naam maar helaas hier ook geen uitleg wat iets doet. Daarnaast is het selecteren van een drankje zeer onhandig gedaan en heeft het geen meerwaarde als je sneller bent door te spammen met de welbekende spreuk.

Soms moet Harry ook subtiel te werk gaan en gaat hij verstopt onder zijn onzichtbaarheidsmantel een stukje verkennen. Omdat je zichtbaar wordt als iemand tegen je aanbotst en omstanders geen duidelijke paden hebben, kan het wel eens zijn dat er een persoon naast je tevoorschijn komt uit het niets en jij gezien wordt. Dit uit het niets komen kennen we natuurlijk als 'apparate' in de films en boeken. Maar helaas gebeurt het iets te veel in sommige delen. Dit onderdeel van het spel zal meer frustratie meebrengen dan het moet en ze hadden het beter moeten maken of uit het spel moeten halen.

HP

Wat een mooi beekje
Harry Potter bevat niet alleen maar minpunten; de omgevingen waarin Harry zich voortbeweegt zijn grafisch mooi in elkaar gezet. Omgevingen lijken ook niet op elkaar en je bezoekt wel degelijk verschillende locaties. Helaas zijn sommige omgevingen zo smal en klein dat je een soort van aan het handje door een level heen genomen wordt. Sommige omgevingen hebben weer een groot stuk gebied, maar daar gebeurt niks en het is ook niet interessant om te onderzoeken.

Harry en de mensen om hem heen zien er ook goed uit, maar dat is alleen het uiterlijk. De animaties zijn vaak erg herhalend en de vijand lijkt te bestaan uit twee personages en soms sta je dus tegen drie á vier exact dezelfde personages te vechten. Helaas is er ook voor gekozen om een standaard animatie te gebruiken voor bijna alle personages.

Het geluid van het spel is van goede kwaliteit en er komt op sommige momenten een goede achtergrondmuziek tevoorschijn die de sfeer goed neerzet. Helaas kunnen de visuele beelden en het geluid niet de aandacht van alle andere punten wegnemen. Wat erg jammer is, is dat niet alle stemmen door de originele acteurs worden ingesproken. Zo zijn Harry Potter en Hermoine door andere stem-acteurs gedaan.

Harry Potter and the Deathly Hallows 1 slaat een aantal planken flink mis. Het verhaal is onsamenhangend en er zijn delen toegevoegd die gewoon niks met het verhaal te maken hebben, waarvoor niet eens de moeite tot een uitleg is gedaan. Daarnaast mis je diepgang in het verhaal maar ook in de magie die je moet gebruiken. Het is gewoon het makkelijkst om de eerste spreuk die je krijgt te blijven gebruiken, want de andere spreuken kosten vaak meer tijd met minder resultaat. Dit spel is zeker geen aanrader en alleen mensen die echt in het verhaal van de boeken en films zitten, zullen er misschien een klein beetje plezier aan beleven.

Cijfer
+ Omgevingen
- AI