Film: The Switch

De nieuwe romantische komedie (met natuurlijk Jennifer Aniston, bekend van Friends) The Switch werd matig ontvangen in Amerika, waar de film al sinds eind augustus in de bioscopen draait. In de film zijn Kassie (Aniston) en Wally (Jason Bateman, Juno) beste vrienden, maar ze hebben beide geen relatie. Kassie ziet het echter ook niet zitten met een man en besluit om een zaaddonor op te zoeken. Tot ongenoegen van de licht neurotische Wally.

Maar daar blijft het niet bij. Als Kassie een geschikte zaaddonor heeft gevonden en ter ere van haar aankomende zwangerschap een feestje geeft, vindt er een last-minute verwisseling plaats. Nadat ze elkaar zeven jaar niet hebben gezien komt Wally voor een verrassing te staan als hij ziet dat Kassies zoontje Sebastian enkele trekjes van hem heeft. Alleen weet Kassie van niets en de vraag is of en hoe Wally het tegen haar beste vriendin moet zeggen.

Het verhaal klinkt als een goede basis voor een romantische komedie, maar niets is minder waar. De film bevat nauwelijks lachmomenten en neigt meer naar een drama dan naar een romkom. Waarschijnlijk is het maar een romantische komedie genoemd, omdat Aniston erin speelt. Een bron heeft tevens tegen showbizzsite Hollywoodlife gemeld dat Aniston gezegd zou hebben dat ze "geen trek meer heeft in romantische komedies." Ze had ook niet verwacht dat The Switch het zo slecht zou doen in Amerika. Maar als je de film gezien hebt, begrijp je dat ze er genoeg van heeft. Aniston acteert duidelijk zonder enige passie en komt niet voor in de schaarse komische scènes.

De scènes die qua humor toch een beetje acceptabel zijn, spelen zich af tussen Wally en zijn baas Leonard (Jeff Goldblum, Jurassic Park), wiens hulp Wally vaak nodig heeft en veelal op onverwachte tijdstippen. Een hoofdrol in de film wordt opgeëist door het 7-jarige zoontje van Kassie. Acteurtje Thomas Robinson is door de casting na twee maanden zoeken gevonden en speelt zijn rol geweldig. Sebastian is nogal een apart kind en weet alles om te toveren tot iets negatiefs, iets wat goed wordt uitgebeeld door Thomas Robinson.

Net als in vele andere romantische komedies zie je het einde van heel ver aankomen en zo ook bij The Switch. Maar toch zit in het einde de beste scène van de film. Niet om te lachen, maar het is indrukwekkend en geeft je wellicht een brok in je keel. Dan ga je toch enigszins met een voldaan gevoel de bioscoopzaal uit.

De nieuwe romkom met Jennifer Aniston is duidelijk geen voltreffer. Sterker nog, qua komedie is het een grote misser. Als je echter van een drama uitgaat met een romantisch randje, is het nog een redelijke film. Maar het is duidelijk dat Aniston even iets anders gaat doen, want in deze film lijkt ze het acteren even zat te zijn. De makers van Juno en Little Miss Sunshine zijn verantwoordelijk voor deze film, maar The Switch mag eigenlijk niet verbonden worden aan de andere twee films. Daarmee zou je die films tekort doen.

Vind je Jennifer Aniston ook minder passievol acteren in The Switch of heb je juist schaterlachend onder de bioscoopstoel gelegen van het lachen bij deze film? Discussieer mee in de reacties en geef jouw mening over The Switch.