Boek: Braintraining! voor beginners en gevorderden 2

Nederlanders schijnen een gemiddeld IQ van 107 te hebben en daarmee tot de hoogst begaafde mensen van Europa gerekend te mogen worden. Al deze slimme hersentjes dienen echter wel getraind te blijven en daarom bracht uitgeverij Sirene onlangs de boekjes Braintraining! voor beginners 2 en Braintraining! voor gevorderden 2 naar de boekhandels.

What’s in a name
Zoals de titels al doen vermoeden, zijn deze turquoise en oranje boekjes de opvolgers van de eerder verschenen delen met dezelfde naam, maar dan met een 2 er achter. Op elke pagina staat een serieuze work-out voor je hersenen, verpakt in zeer verschillende kleine puzzels en breinbrekertjes. Een kleine greep uit de uitdagingen: er zitten sudoku’s in, sommen die kloppend gemaakt moeten worden, zoekplaatjes, aanvuloefeningen, raadsels en paren bij elkaar zoeken. De verschillende puzzels staan door elkaar verspreid in elk boekje, zodat er voldoende variatie is en het niet snel zal vervelen.

1 + 1 = 3
Dit klinkt allemaal niet bijster moeilijk en dat is het ook niet. Vooral de beginners versie is makkelijk te noemen, hoewel er soms een verdraaid lastige sudoku tussen kan zitten. Hierbij geldt ook wel dat het maar net een puzzel moet zijn die je ligt. De één is beter met cijfers, de ander is visueel sterker. Naarmate het boekje vordert worden de uitdagingen steeds een beetje moeilijker. Het boekje voor gevorderden bevat wat lastigere breinbrekers. Het is alleen jammer dat veel van deze puzzels hetzelfde zijn als die van de beginners, maar dan met een kleine aanvulling of iets hogere moeilijkheidsgraad. Toch zijn het zeer vermakelijke boekjes, waar iedereen wel iets in zal kunnen vinden wat hem of haar aanspreekt. De puzzels zien er vlot, maar soms ook een tikje kinderlijk uit door bepaalde illustraties die erin geplaatst zijn. Braintraining! voor beginners 2 en Braintraining! voor gevorderden 2 zijn vermakelijke boekjes voor in de trein of op vakantie. En wie weet pushen ze het landelijk gemiddelde wel een puntje hoger, mits er niet gespiekt wordt bij de antwoorden die achterin het boekje te vinden zijn.

Uitgever: Sirene ISBN: 978 90 5831 522 9 en 978 90 5831 525 0 Pagina's: beide 176