Red Faction: Guerrilla

Het zal geen verrassing zijn, maar de game draait om het bevrijden van Mars. Om dat voor elkaar te krijgen moet je elke regio individueel bevrijden door controleposten te vernietigen en de Red Faction-missies te voltooien. Heb je dat eenmaal voor elkaar, dan kun je door naar de volgende regio om exact hetzelfde te doen. De EDF is blijkbaar niet echt gehecht aan hun machtspositie, want ze doen geen moeite om de gebieden die jij hebt bevrijd terug te veroveren.
Dat de game free-roaming is, is harstikke leuk en aardig enzo, maar laten we eerlijk wezen: wie lijkt het een ontzettend leuk idee om door de dorre woestijnen van een rode planeet te crossen? Precies, het voegt echt niets toe aan de ervaring, behalve dan dat je vrij bent om zelf te bepalen welke opdrachten je in welke volgorde aan neemt en hoe je een missie benadert. Dat eerste zou ook opgelost kunnen worden door een menu. Het tweede punt doet in RFG eigenlijk niet ter zake, aangezien je altijd óf iets op moet blazen, waarna je je door de EDF heen moet schieten op weg naar een Red Faction-schuilplaats, óf alleen maar heel veel EDF-poppetjes kapot moet schieten.

De term \\\"guerrilla\\\" uit de titel leidt dan ook tot valse verwachtingen. Guerrillatactieken zijn over het algemeen sneaky. De vijand op de zwakke plek raken en wegwezen voordat versterkingen komen. Valstrikken leggen en ongezien wegkomen. Dat werk. Niets van dat alles dus in RFG, het is ouderwets knalwerk. En eerlijk is eerlijk, het knalwerk dat afkomstig uit je explosieve arsenaal is indrukwekkend te noemen. Helaas vallen de gewonere wapens zoals het machinegeweer en pistool mede hierdoor nogal in het niet. Behalve de impact die deze wapens missen ten opzichte van de dingen die boem doen, voelen ze simpelweg niet aan als geweren en pistolen.
De explosieven zijn daarentegen simpelweg geweldig. Een gebouw zien instorten hebben we al eerder gezien deze generatie, onder meer in Mercenaries 2, maar dankzij de GeoMod-engine wordt in-game gebouwen slopen naar een nieuw niveau getild. De explosie en het dynamische ineenstorten van het gebouw geeft een zeker gevoel van voldoening. En lol. Voornamelijk lol. Volition heeft dit ook onderkend door Demolition Master-opdrachten toe te voegen. Bij deze uitdagingen moet je met beperkte middelen in zo min mogelijk tijd één of meerdere gebouwen slopen. Mijn favoriete opdracht is het plaatsen van gasflessen in een toren, om deze met een pistool te laten ontploffen en de toren tegen de vlakte te krijgen.

De verbeterde GeoMod biedt dan wel een indrukwekkende aanblik, de rest van de game weet echter geen blijvende indruk te maken op grafisch gebied. Het is allemaal vrij saai en statisch, waardoor rondrijden een klus is om van A naar B te komen, in plaats van dikke pret zoals in Saints Row 2. Daarnaast zijn er allerlei clipping-issues, waardoor soldaten half in de muur zitten. Bovendien is de artstyle ook niet echt bepaald insprirerend te noemen en lijken de verschillende Red Faction-leden ook nog eens op elkaar. De EDF-soldaten zijn zo mogelijk nog slechter afgewerkt, alle individuele soldaten van de verschillende klasses die je tegenkomt zijn gewoon klonen van elkaar.
De muziek in de game is niet bepaald memorabel te noemen. Het is duidelijk dat men op dit vlak het budget vrij krap heeft gehouden, want zowel de muziek, de voice-actors als de geluidseffecten zijn van een pover niveau. Ze voldoen wel, maar deze generatie zijn we wel iets beter gewend.