Wheelman

Maar de ontwikkelaars vonden dat Wheelman nog meer als een actiefilm moest aanvoelen, dus krijg je ook de beschikking over Car Combat. Nee, er verschijnen niet ineens 105 mm Howitzerkanonnen uit een Mini, maar je voertuig is wel degelijk een wapen. Met de rechterpook kun je namelijk je auto naar links, rechts en vooruit slingeren en daardoor een flinke beuk uitdelen aan iedereen die vindt dat jij maar eens een stukje dood moet gaan.
Beuk lang en vaak genoeg op een auto in en hij geraakt in een tijdelijke Finishing State. Als je hem nog een beuk verkoopt terwijl hij in Finishing State verkeert, is het over en sluiten voor de bestuurder, auto en eventuele passagiers aangezien de wagen ontploft in een grote vuurbol terwijl onderdelen over de weg rollen. De camera laat je hier ook nog even van genieten, terwijl de AI de besturing van je auto overneemt. Hierdoor zijn deze acties nog heerlijker om te doen en houd je er een voldaan gevoel aan over.

Er zijn grofweg twee soorten missies in Wheelman te vinden: missies die het verhaal verder op weg helpen en missies die je bonussen als extra stevige auto\\\'s, grotere focusgauge om langer special moves uit te kunnen voeren en betere auto-aim geven. Deze side-missions variëren van leuk tot best vet, afhankelijk van je persoonlijke smaak. Zo kun je voor taxichauffeur spelen, auto\\\'s in opdracht stelen, aan straatraces meedoen of bij een safe-house proberen te komen terwijl je aan alle kanten aangevallen wordt. Deze laatste was mijn persoonlijke favoriet, aangezien je hier alle aspecten van Wheelman in gebruikt: rijden, schieten, sprongen maken en onderweg van auto wisselen.
Het is alleen jammer dat er in deze side-missions een AI cheatsysteem ingebouwd zit. Ongeacht hoe goed jij rijdt, de tegenstanders blijven altijd in de buurt, waardoor een klein foutje na twee nagenoeg perfecte rondes ervoor kan zorgen dat je missie gewoon keihard faalt. Bovendien zijn de stuurmanskunsten van de AI buitengewoon goed. Ze kunnen bijvoorbeeld zien hoe het verkeer om de hoek rijdt. Best knap, maar het geeft ze wel een voordeel aangezien ze hier hun bocht op aan kunnen passen.
De verhaalmissies zijn redelijk gevarieerd, maar komen voor een groot deel neer op \\\"ga daar heen, doe daar iets, ga dan daar heen\\\".

De AI is niet het enige minpunt aan de game. Het toffe over-the-top-actiefilmgevoel dat de game weet op te roepen gaat al gauw vervelen, omdat Milo slechts een beperkte set moves heeft. Het voelt al gauw aan als meer van hetzelfde, er is simpelweg niet genoeg variatie om het uren achtereen interessant te houden.
En zodra dat gevoel van \\\"been there, done that\\\" begint te komen, ga je je ook aan andere kleine dingen ergeren. Zo zijn de graphics aardig, maar niet echt meer van deze tijd. In de launchperiode van deze generatie zouden ze nog als goed ervaren worden, maar tegenwoordig is het een krappe voldoende.
De schaduwen zijn zonder uitzondering keihard, en hebben ontzettend last van aliasing. Daarnaast weten de 3D-modellen die gebruikt zijn voor de verschillende personages niet te overtuigen en het kleine beetje overtuiging dat ze hebben wordt nog eens afgezwakt door de povere animaties.
De auto\\\'s zijn dan wel weer mooi in beeld gebracht en zijn zelfs vanaf een afstand te herkennen. Een leuke toevoeging is dat elke auto een kentekenplaat heeft die verwijst naar een game uit de goed gevulde Midway-catalogus.
De voice-acting is gewoon slecht, de accenten zijn te overdreven en eigenlijk weet alleen Vin Diesel een fatsoenlijke stem neer te zetten. De muziek die in de game verwerkt is, past dan wel weer prima bij het geheel. Lekkere harde muziek tijdens achtervolgingen en wat relaxter gepingel als je gewoon op je gemak door de stad tuft.
De dialogen verdienen ook een aparte vermelding. Als je iemand in je auto hebt zitten voert diegene een gesprek met Milo. Je hoort echter alleen je passagier praten, Milo hoor je niet. Het is alsof je één kant van een telefoongesprek probeert te volgen, echt bloedirritant en nergens voor nodig.