The Maw

Het is paars en als het je opeet dan ben je dood, rara wat is dat? Een Maw natuurlijk! Het verbaast je misschien een beetje, maar The Maw draait helemaal om Maw. Maw is een soort Pac-Man, maar dan paars en met hele scherpe tanden. In plaats van pillen eet Maw het liefst allerlei kleine beestjes. Hoe meer Maw eet, hoe groter hij groeit. Een beetje vergelijkbaar met Feeding Frenzy dus, maar met het grote verschil dat Maw blijft groeien en niet na elk level weer opnieuw klein is.

Maw is echter een groot onnozel monster en heeft de nodige begeleiding nodig en daar ben jij voor. Je kruipt in de huid van Frank, ook een aliën maar wel een die op twee benen loopt. Maw heeft een soort halsband om en met één druk op de knop kun je een verbinding tussen jezelf en de halsband aanzetten waardoor je Maw een beetje kunt besturen richting eetbare dingen. Heb je Maw even niet nodig omdat je wat platformen moet beklimmen dan kun je hem gewoon los laten en later weer bij je roepen. Soms zul je Maw ook even alleen moeten laten om een puzzel op te lossen die je niet op kunt lossen met Maw erbij.

De levels in Maw zijn erg kleurrijk, maar ook redelijk lineair. Meestal moet je gewoon het pad volgen waarna je bij een open stuk komt waar je beestjes op kunt eten om daarna via een pad je weg weer te vervolgen. De enige uitzondering is de stukken waar je door een obstakel niet verder kunt. Hier zul je eerst moeten uitzoeken hoe je het obstakel voorbij komt waarna meestal het level gelijk uitgespeeld is. Uitzoeken hoe je deze \'puzzels\' oplost is niet heel erg moeilijk. Meestal kun je aan de opbouw van het level precies zien waar je heen moet en de knoppen die je op een bepaald moment moet indrukken worden aangegeven. Bij een stuk waar je mee moet vliegen met een soort bijen stond bijvoorbeeld een mooi plateautje om op te staan en als je daar stond en er vloog een bij voorbij dan kwam er in beeld dat je op een knop moest drukken om mee te vliegen. Verwacht dus geen moeilijke puzzels, alleen een beetje opletten is voldoende. Gaandeweg de levels kom je ook een aantal upgrades voor Maw tegen. Deze upgrades zijn dingen waar Maw extra vaardigheden door krijgt. Zo kan hij bijvoorbeeld al snel leren vuurspuwen waardoor hij alles om zich heen kan verbranden. In een uurtje of vijf heb je het hele spel doorgespeeld, dus het spel is wel wat aan de korte kant.

The Maw is een zeer geschikt spel voor kinderen. Allereerst is de moeilijkheidsgraad dus niet echt hoog, maar daarnaast ziet het er ook allemaal erg kleurrijk uit en kan Maw niet doodgaan. Als er iets gebeurt dat hij niet fijn vindt, hij eet iets heel heets bijvoorbeeld, dan rent hij in wilde paniek rond en ben je hem even kwijt. Hoewel het spel dus erg simpel is, is het toch leuk om te spelen vanwege Maw en zijn reacties op dingen. Het is gewoon een simpel vrolijk spelletje.

Al met al is The Maw zeker de moeite waard om eens uit te proberen Het spel is niet moeilijk, maar wel vermakelijk en zal zeker bij platformfans in goede aarde vallen. Het spel kost alleen wel 800 punten (ongeveer tien euro) en dat is wel redelijk veel gezien het geringe aantal speeluren wat je ervoor terug krijgt, zeker in vergelijking met andere arcade spellen die je eindeloos kunt blijven spelen.