Frontlines: Fuel of War

Nu is het zo dat ik, voordat ik de game speelde, een review had gezien. Hierin werd gesteld dat de multiplayer zwaar uit balans was. Als argument werd aangedragen dat je special abilities vrijspeelde, naarmate je meer dood en verderf zaaide, maar dat deze wat oneerlijk verdeeld waren. Zo moet je kiezen om robots in te kunnen zetten die het vuile werk voor je opknappen, of je kunt airstrikes gaan gooien of je kunt een specialist worden met EMP (Electro Magnetic Pulse). Nu zal de gemiddelde gamer denken, geef mij maar airstrikes of robots en dus zou je moeten concluderen dat de game uit balans is. Ik ben het hier alleen niet mee eens en wel om de volgende reden. Frontlines is een team-shooter. Je speelt niet death-match waarin je air-strikes gooit, je moet als team werken. Natuurlijk is het dan leuker om op een afstandje met veel geweld vijanden te doen sneuvelen, maar zo\\\'n airstrike is weinig zinvol als tanks niet stilstaan en hier komt de EMP-specialist dan ook van pas. Met een simpele puls stopt hij de tank en met een airstrike, of met een rocketlauncher, maakt iemand anders een einde aan de vijand.

Ook de wapens zijn bepaald niet uit balans. Het is maar hoe je ermee omgaat. Je kunt kiezen uit een zestal wapens. Een standaard assault rifle, eentje met wat meer kracht, maar minder zoom, een shotgun, rocketlauncher, special ops rifle en een sniper rifle. Elke heeft zo zijn voor- en nadelen. Zo kun je met de standaard assault rifle op een redelijke afstand nog je vijanden neerschieten, maar doet hij niet heel veel schade. De wat krachtige assault rifle doet flink wat meer schade, maar deze heeft dan ook praktisch geen zoombereik. De sniper is wellicht wat te zwak ten opzichte van de andere wapens, maar er zijn genoeg spelers die hier blijkbaar geen last van hebben. In het olielevel sneuvelde ik meermaals door snipers.

Toch is het niet allemaal haleluja. De zwakte van de game zit hem erin dat het allemaal niks nieuws is. Ook online kennen we het allemaal al en beter. Wil je een oorlogsshooter, kijk naar Call of Duty 4. Wil je chaos en rondhuppen, dan is er Halo 3 of Unreal Tournament III. Wil je een wat tactischere teamshooter, dan kun je Quake Wars of Battlefield 2 spelen. Al deze games doen wat Frontlines doet, maar dan toch een stukje beter. Ook grafisch is de game niks revolutionairs. Het is allemaal onderhoudend, maar het kan zich niet meten met de concurrentie. Vergelijk ook de kernexplosie in Call of Duty 4 met die in Frontlines, in eerder genoemde ziet het er zoveel vetter en realistischer uit. Dit wil niet zeggen dat Frontlines daardoor saai en vervelend is om te spelen. Het brengt alleen nooit de kracht die het wil brengen.