Uncharted: Drake's Fortune

Nu kan Uncharted verweten worden dat de gameplay niet echt origineel is, het pakt immers veel elementen van andere spellen. Maar dit alles kan zonder moeite vergeven worden wanneer je begint met spelen. Alle elementen zijn zo goed uitgewerkt en vloeien zo feilloos in elkaar dat het geheel een heerlijk spelend spel is. Enig puntje van kritiek is het richten bij het schieten. Over het algemeen werkt het prima maar bij een headshot kan het wel eens voorkomen dat je net boven het hoofd schiet terwijl je voor je gevoel toch goed hebt gemikt. Er kan verder over getwist worden dat de balans tussen actie en avontuur niet helemaal goed is en het spel te veel naar de actie kant toe leunt. Persoonlijk deel ik deze mening niet en vind ik de balans prima zoals hij is.

Naughty Dog legt de lat altijd behoorlijk hoog als het gaat om graphics en presentatie, hun Jak & Daxter reeks op de PlayStation 2 waren ook al visuele pareltjes. De verwachtingen voor Uncharted waren dan ook hoog en gelukkig weten de mannen van Naughty Dog deze verwachtingen meer dan waar te maken. Het spel is werkelijk een feest om naar te kijken, zou ik het in één woord moeten omschrijven dan komt het woord verbluffend als eerste in mij op. Regelmatig zal het voorkomen dat je mond open valt van alle pracht en praal die je te zien krijgt. Van sommige stukken valt niet alleen je mond open, je valt gewoon helemaal van de bank.

De jungle ziet er prachtig uit vol met planten, gesteente, watervallen en riviertjes en voelt, mede door overtuigende lichteffecten, echt levendig aan. Soms kom je aan de rand van het eiland en je kunt dan niet anders dan, vanaf een hoge rots, gewoon even van het uitzicht genieten. Je kijkt dan mijlen ver uit over zee met in de achtergrond de rest van het eiland. De scène waar je vanaf een afstand naar een onderzeeër kijkt die midden in de jungle ligt is er ook één die je niet snel zult vergeten. Ook de wilde rit met de jeep door de jungle is op zijn minst spectaculair te noemen. Zo zit het spel vol met momenten waarbij je even blijft stilstaan om het uitzicht te bewonderen.

Maar het zijn niet alleen de omgevingen die veel aandacht hebben gekregen, ook aan de animaties en gezichtsuitdrukkingen is veel werk besteed. Drake loopt echt op verschillende manieren afhankelijk van de ondergrond, en ook het springen en klauteren kent tal van animaties. Maar niet alleen de animaties van Drake hebben veel aandacht gekregen ook zijn vijanden bewegen op velen manieren. Maar wat Uncharted vooral zo mooi maakt zijn de details. Loop je met Drake het water in dan worden zijn kleren op realistische wijze nat en ook het water zelf ziet er schitterend uit. Tijdens de stukken met de waterscooter vallen vijanden die je overhoop schiet in het water, eerst gaan ze kopje onder en komen dan weer boven water om vervolgens met de stroming van de rivier weg te drijven. Zelfs de haren van Drake zijn tot in de puntjes verzorgd. Om de mierenneukers ook tevreden te stellen, ja Uncharted heeft af toe last van wat screentearing en soms loop je door een boomblad heen. Maar zonder twijfel is Uncharted het mooiste PlayStation 3 spel tot nu toe en laat het alles wat je tot nu toe hebt gezien, op welke console dan ook, achter zich.

Bij zo’n mooi plaatje hoort natuurlijk ook mooi geluid en ook hier stelt Uncharted niet teleur. De muziek klinkt heerlijk en weet de sfeer van het spel alleen maar te versterken. Ook de geluidseffecten doen hun werk goed. Stromend water, brokkelende stenen, geroezemoes in de achtergrond zorgen er allemaal voor dat je echt het gevoel hebt in de jungle te zijn. Eén ander leuk effect is dat als er een harde explosie, van bijvoorbeeld een granaat, vlakbij plaatsvindt je tijdelijk even doof bent en je alles met een pieptoon hoort. Verder zijn de voice-overs prima verzorgd en leuk ingesproken. Sommige stemmen zijn wat cliché maar passen perfect in het spel. Wie zijn PS3 op een flinke surround-set heeft aangesloten zal extra genieten, helemaal in DTS5.1 knallen de explosies uit je speakers en komt het geluid echt van alle kanten.