Tabula Rasa

Waar Tabula Rasa echt in uitblinkt is bij gevechten tussen jouw personage en the Bane. Het combat-systeem is uniek, het is een geslaagde mix tussen hectische first person shooter gameplay en de statistieken die we gewend zijn bij het role playing game genre.
Dit betekent dat de gevechten binnen het spel echt vol actie zitten, vaak zullen Bane soldaten uit het niets op je afstormen waardoor het noodzakelijk is om een muur van lood, laser of iets dergelijks neer te leggen om ze allen te vernietigen. Soms vergeet je zelfs dat je bezig bent met het spelen van een MMO doordat gevechten tussen the Bane en de AFS vaak zo hectisch zijn dat het meer lijkt op een reguliere first person shooter. Vooral bij de basissen die onder tijdelijke controle zijn kan je in epische gevechten terecht komen waarin alles lijkt te verdwijnen behalve de hordes Bane die akelig dicht bij het centrum van de basis lijken te komen.
Naast de intense gameplay is er ook een tactische laag te vinden in het combat-systeem. Zo kan je snel wisselen tussen een vijftal wapens. Ieder wapen heeft een generiek type zoals bijvoorbeeld een machinegeweer of een shotgun wat weer een effect heeft op de hoeveelheid schade die het kan aanrichten en de effectieve afstand van het wapen. Naast het type wapen is ook het type munitie van het wapen belangrijk. Zo zijn er wapens die gebruik maken van ouderwets lood, wapens die laserbeams schieten, sonische wapens, EMP-wapens, noem maar op. Door de diversiteit van het wapen aanbod is het zeer ongebruikelijk om andere spelers te zien rondlopen met dezelfde wapen set-up. Ook heeft het een groot effect op je speelstijl: iedere vijand is beter of juist minder bestand tegen bepaalde soorten munitie, het is dus belangrijk om tijdens een gevecht vaak te wisselen van wapens.

Een ander, belangrijk, deel van het combat-systeem zijn de zogenaamde Logos-Krachten. Logos zijn symbolen die zijn achtergelaten door de Elo, een buitenaards ras dat is uitgeroeid door de Bane. Alleen bepaalde getalenteerde individuen kunnen deze symbolen begrijpen en omzetten om zo toegang te krijgen tot speciale vaardigheden. Deze Logos-symbolen zijn overal te vinden in Tabula Rasa en het is een doel op zich om ze allemaal te verzamelen. Als je een Logos hebt gevonden wordt deze toegevoegd op je Logos-lijst, en kan je speciale vaardigheden gaan gebruiken die gelieerd zijn met de desbetreffende Logos-symbool. Het is het vermelden waard dat de titel van het spel Tabula rasa, schone lei betekent, en dit is waar je in het spel mee begint: een schone lei waarop je Logos-symbolen kan plaatsen.
Logos vaardigheden zijn vergelijkbaar met magie in andere MMO\\\'s. Zo kan je door middel van Logos-vaardigheden bijvoorbeeld een bliksemschicht afvuren of juist sneller rennen. Het gebruiken van Logos is afhankelijk van je “Power” dat een eigen meter op de interface heeft gekregen. “Power” is vergelijkbaar met “Mana” of “Magic Points” zoals deze wordt toegepast in tal van RPG\\\'s. Het is de brandstof van je Logos-krachten, is de Power op dan kan je geen van deze krachten gebruiken.
Het leuke is dat er twee soorten Logos-krachten zijn: algemene krachten waarmee iedereen op het slagveld gebruik van kan maken, en specialistische Logos-krachten waar alleen een personage van een bepaalde klasse gebruik van kan maken. Hierdoor is het gebruik van Logos niet alleen toegespitst tot een aantal klassen, maar kan iedere speler profiteren van het verzamelen van deze symbolen.

Een Logos symbool<\/center>[

Ondanks dat het spel veel weg heeft van een first person shooter zijn de statistieken van je personage wel degelijk van belang. Zo heeft dit effect op de hoeveelheid schade die je personage aanricht, zijn of haar incasseringsvermogen of de \\\"Power\\\" dat het tot zijn of haar beschikking heeft.
Ook binnen een gevecht kom je er achter dat er wel degelijk een meer traditioneel combat-systeem in de achtergrond loopt, zo komt het vaak voor dat je schoten mist, of dat je criticals schiet. Ook het schieten op bepaalde ledematen heeft geen extra effect, het gaat echt alleen om het locken van je vijand en in de richting van deze vijand schieten. Daarbij moet wel gemeld worden dat je dit element van het spel helemaal niet zozeer opmerkt, wat ik persoonlijk erg goed vind. Laat mijn personage maar knallen, als de Bane troepen maar sneuvelen vind ik het prima.

De eerste tegenstanders die je tegen het lijf zult lopen zijn dus zeker geen konijntjes of wolven of alien beesten maar Bane rekruten. Zij worden vaak in het midden van een zone geplaatst door een dropship, en zij zijn nooit alleen. Deze dynamische weergave van het respawnen van vijanden geeft Tabula Rasa direct een andere atmosfeer dan menig MMORPG: er wordt niet meer gerekend op de “willing suspension of disbelief” van de speler door vijanden uit het niets te laten verschijnen. Voor mij is dit één van de betere punten binnen het spel. Het is duidelijk dat ze bij Destination Games het moedwillig respawnen van vijanden een beetje zat waren, en hierdoor een simpele maar uiterst geloofwaardige oplossing voor hebben gevonden. Hierbij moet wel gemeld worden dat de wilde beesten die je tegenkomt wel degelijk spontaan respawnen, wat een beetje jammer is.

De omgevingen waarin je personage terechtkomt in Tabula rasa zijn goed vormgegeven en zijn allen direct herkenbaar als een slagveld. Grafisch is het spel best divers, zo begint het spel in een wildernis vol moerassen en bossen en kom je gaandeweg andere omgevingen, zoals onder andere een woestijn en een bergachtig gebied tegen. Deze gebieden zijn grafisch overtuigend, maar zeker niet het mooist wat ik heb gezien op het vlak van online games.
Ieder van de gebieden binnen Tabula Rasa wordt qua atmosfeer goed weergegeven. De sfeer komt goed over doordat er altijd een stuk niemandsland in een zone te vinden is. Het zijn juist deze frontlinies die vaak centraal staan in het spel, en je hebt soms echt het gevoel dat je midden in de strijd bent gegooid. Dit gevoel wordt onderstreept door de vele Bane die met hordes dropships aanwezig zijn en artillerie bombardementen die vaak door diezelfde Bane worden afgeschoten. Ook NPC\\\'s reageren leuk op wat er om hun heen gebeurt met gows uitgevoerde voice-acting. Zo komt het vaak voor dat je personage een groep NPC\\\'s aan het helpen is tegen een aanval van de Bane en dat ze om de haverklap typische one-liners uitkramen.