Ship Simulator 2008

Gamen heeft voor mij altijd twee kanten gehad, aan de ene kant wil ik gewoon plezier hebben. Dingen moeten ongecompliceerd zijn en ik moet gewoon in de game kunnen stappen en naar de eindbaas spelen. Aan de andere kant wil ik juist realisme, ik wil het gevoel hebben dat wat ik presteer in de game ook in het echt mogelijk is. Maar dat zijn niet alle kanten van het gamen, er is ook de echte simulatie. Games als Flight Simulator waarbij het doel niet meer is het oplossen van missies, of het neerzetten van prestaties, maar gewoon alledaagse dingen doen, die niet zo alledaags zijn omdat je er een opleiding voor nodig hebt. Al vele jaren kunnen we dankzij Microsoft leren vliegen en zes jaar geleden bood het bedrijf ons, in samenwerking met Kuju, de mogelijkheid tot treinen besturen. Nu is het de tijd voor boten; met het tweede deel in de Ship Simulator-serie wil het Nederlandse bedrijf VStep, een bedrijf dat al langer simulaties maakt voor de brandweer en de marine, nu wel eens serieus de simulatie-markt op.

Zoals gezegd draaien simulatie-games als deze niet om het uitspelen van missies met als doel de beste te worden of een eindbaas te verslaan. Het gaat in Ship Simulator om het besturen van een boot. Niks meer, niks minder. De game kent wel missies, maar deze leveren je geen beloning of iets dergelijks, ze zijn er gewoon, opdat je meer kan doen dan simpel rondvaren. In totaal zijn er dertig missies verdeeld over zeven locaties. Van zwemmers redden voor de kust van de Phi Phi Islands tot aan een boottocht door de haven van Rotterdam. Er is zelfs een missie waarbij je de Titanic van Engeland naar New York moet sturen. Ditmaal zonder een ijsberg te raken als het even kan. Helaas was deze missie nog gebugged waardoor je zodra je de Atlantische Oceaan opvaart de Titanic niet meer kan zien, vrij irritant als je probeert geen ijsbergen te raken.

Naast het doen van missies kun je ook op je gemak gaan rondvaren. Dit werkt erg simpel. Je kiest een startlocatie, een van de veertien speelbare boten en je stelt het weer in. Vervolgens kun je overal naartoe varen, lekker op je gemak. Of je nu zin hebt om in het avondrood van de ondergaande zon a la GTA: San Andreas langs San Francisco te varen of als je meer zin hebt om een gigantische tanker door de woeste Noordzee te loodsen, het is allemaal mogelijk.

Het probleem is alleen, het is eigenlijk helemaal niet leuk. Je doet namelijk niks meer dan gas geven en sturen. Nu is sturen met een tanker een kunst op zich, maar niet iets waar je een spel voor koopt. De missies zijn nog wel leuk om te doen, er schuilt namelijk nog een gameconcept achter, maar simpelweg rondvaren over een enorme watermassa, waarbij je nergens op hoeft te letten omdat er weinig gebeurt, het is niet leuk. Het enige voordeel is dat je nu niet naar San Francisco hoeft om daadwerkelijk de Golden Gate Bridge of Alcatraz te bekijken.

Nu is Ship Simulator 2008 geen game in de meest voorkomende vorm, het is een simulatie waarbij het doel is het nabootsen van het varen over de wereldzeeën. Hierin slaagt Ship Simulator 2008 best goed. Het gedrag van de boten is namelijk goed gesimuleerd en elke boot reageert ook echt volledig anders. Aanmeren met een speedboot met een snelheid van 30 knopen (ongeveer 55km/u) lukt prima, maar probeer het maar eens met de Titanic. Naast dat deze die snelheid niet eens kan bereiken zul je ook echt kilometers van te voren willen remmen om uiteindelijk met een snelheid van 0,1 aan te meren. Zoals wel hoort in een game als deze zit er van elk gebied een gedetailleerde kaart in met de namen van alle aanmeerpunten, toeristenattrakties en plekjes. De kaart heeft ook mooi de dieptepunten, opdat je niet met een diep schip vastloopt.

Grafisch laat de game weer flink wat punten liggen. De omgevingen zijn erg matig en andere boten zijn echt ronduit lelijk. De boten die je kunt besturen kun je nog verkennen, maar dit hoef je niet te doen om de gedetailleerde grafische pracht, want die ontbreekt gewoon. De game maakt dit wel weer goed door het varen over de heftige golven van de zee. Bij slecht weer en hoge golven reageert de boot namelijk echt perfect en dit is zeker in het begin ook stiekem best gaaf om te doen. Je bent namelijk continu bezig je boot te corrigeren en dat is nog best uitdagend met slecht weer. Veel lezers zullen nu vast denken dat er een schroefje bij mij los is, en misschien is dat ook wel zo, maar het is verrassend leuk om in stormachtig weer een lading af te leveren op een boorplatform, terwijl je een omgeslagen boot probeert te ontwijken.