The King of Fighters XI
The King of Fighters is één van de langstlopende fightingseries die er bestaat. Het begon allemaal met The King of Fighters \'94 wat als een soort compilatie moest dienen voor alle losse franchises van SNK zoals Fatal Fury en Psycho Soldier. Wegens groot succes werd juist The King of Fighters de grootste spil in SNK\'s spelaanbod en elk jaar daarna kwamen ze dan ook - in heuse EA traditie - met een nieuw deel aanzetten. De serie bereikte volgens fans haar hoogtepunt in 1998 met The King of Fighters \'98, maar het ging daarna in rap tempo bergafwaarts. Het dieptepunt van de serie werd vergezeld met het faillissement van SNK in 2000 waardoor de The King of Fighters franchise in het geding kwam.
SNK werd vlak daarna overgenomen door Playmore en het werd duidelijk dat het anders moest, mits de serie haar gloriedagen weer zou willen evenaren. De jaarlijkse releases werden na 2003 overboord gegooid en het volgende King of Fighters deel kreeg een Romeins cijfer, in plaats van het jaar van de release, achter de titel. Naast deze verandering werd er ook hard gewerkt aan een nieuwe engine. Na tien jaar trouwe dienst mocht de Neo-Geo MVS arcade hardware met pensioen en werd de serie op het totaal nieuwe Atomiswave arcadebord overgezet. Dit betekende dat alle oude 2D sprites helemaal opnieuw moesten worden getekend en geanimeerd. Dit heeft een enorme berg werk moeten hebben opgeleverd voor de dames en heren bij SNK Playmore.
Resultaat van deze nieuwe start van de serie is The King of Fighters XI dat in oktober 2005 in Japan verscheen en nu bijna twee jaar later \'by popular demand\' ook een PAL conversie heeft gekregen. Het zou dus hét perfecte moment moeten wezen voor nieuwkomers om eens kennis te maken met de serie, toch? De vraag rest natuurlijk: Heeft The King of Fighters XI genoeg geprofiteerd van de hardware vernieuwingen, of hebben we hier te maken met een hopeloos ouderwetse game in een verroest genre?