The Elder Scrolls IV: Oblivion

De vrijheid in Oblivion is zoals gezegd enorm: je kunt gaan en staan waar je wilt. Als je tijdens je tocht van stad naar stad bijvoorbeeld een grot tegenkomt kun je die makkelijk even tussendoor gaan doorlopen. Je kiest je beste uitrusting en je gaat de grot binnen.
In de grot zitten natuurlijk een hoop vijanden die je kunt uitmoorden, maar er liggen ook veel schatten en items die interessant zijn. Helaas kun je waarschijnlijk niet alle schatten meenemen. In Oblivion is het namelijk zo dat je een maximaal draaggewicht hebt; 99 potions, 99 ethers, 99 phoenix down, etc (Final Fantasy) gaat niet werken. Door deze limiet draag je meestal maar twee á drie wapens bij je en moet je er dus voor zorgen dat ze voor alle doelen geschikt zijn, bijvoorbeeld voor lange (boog) als korte (zwaard) afstand.

Het vechten in Oblivion gebeurt standaard in een first person view, je kijkt door de ogen van jouw personage. Je kunt echter ook overschakelen op een third person view, maar deze is wat onoverzichtelijker en eigenlijk alleen fijn als je aan het reizen bent. De combat verloopt op zich een beetje stroef en reageert niet altijd even snel. Dit is jammer omdat het soms wat irritatie opwekt en dat is niet nodig tegenwoordig. Natuurlijk hoeft de combat niet zo flitsend te zijn als in bijvoorbeeld God of War, maar iets soepeler zou wel mogen. Fable deed dit bijvoorbeeld een stukje fijner. Wat wel weer goed is, is dat elk wapen heel duidelijk verschilt van de ander. Niet alleen de kracht van het wapen, maar ook de snelheid en de levensduur van elk wapen is anders.

Een RPG zou een RPG niet zijn als er naast wapens niet ook nog magie in de game zou zitten. Ook in Oblivion is dat uiteraard het geval en zo\\\'n beetje alles wat je kunt verzinnen zit er wel in. Vuur, genezing, licht, het kan allemaal. Magie is echter wel iets dat je personage moet liggen anders is het minder krachtig; een ridder die vooral fysiek sterk is, is minder goed met magische spreuken dan een tovenaar die erg slim is. Andersom is het overigens precies hetzelfde, een tovenaar is minder goed met een zwaard dan een ridder. Je kunt wel je statistieken gaan trainen waardoor je een goede all-rounder kunt worden. Voor alles dat je doet krijg je namelijk ervaringspunten: als je veel loopt worden je athletics-skills beter en als je veel magie gebruikt wordt dit ook beter. Oblivion is erg uitgebreid wat deze statistieken betreft en vrijwel alles dat je doet heeft invloed op de ontwikkeling van je personage, postitief (van trainen word je beter) danwel negatief (als je opgepakt wordt dalen sommige statistieken).

De grafische effecten van de spreuken zijn helaas niet zo bijzonder, ze zien er okay uit, maar in een next-gen game mag je wel wat meer sensatie verwachten. Iets dat zeker wel gekund had als je ziet hoe de rest van Oblivion er uit ziet. Zoals al vermeld was is de wereld van Oblivion enorm levendig en alles ziet er beeldschoon uit. De game kan niet tippen aan de PC-versie met verschillende mods, maar ziet er net wat strakker uit dan de 360-versie. Ook zijn de laadtijden sterk verminderd.

Qua geluid en soundtrack zit het bij Oblivion ook wel goed, de muziek klinkt rustgevend als je een beetje buiten door de natuur aan het lopen bent en als je aangevallen wordt gaat het volume harder en krijg je meer opzwepende muziek. Daarnaast klinken de ingesproken stemmen erg goed, Oblivion pakt uit met goede stemacteurs en dit voegt een hoop sfeer toe; de game komt door het goede geluid een stuk \\\'echter\\\' over.