Puzzle Quest: Challenge of the Warlords

Puzzle Quest is in essentie een spel als Bejeweled of Zookeeper. In een raster zijn een veelheid aan gekleurde bouwstenen opgenomen. Doel is deze te verschuiven zodat er minimaal drie gelijke kleuren op een rij komen. Doe je dit dan verdwijnt deze rij en verschuift het hele raster omlaag. Dit herhaal je tot er geen verdere combinaties meer mogelijk zijn.

In Puzzle Quest voer je een turn-based gevecht tegen een vijand. Zowel jij als je vijand beschikken over een aantal hitpoints. Doel is die van je vijand tot nul terug te brengen. Dit doe je door het wegspelen van verschillende soorten stenen. De belangrijkste zijn de doodshoofden. Deze brengen directe schade toe en het is dus taak deze te gebruiken voor de vijand dit doet. Daarnaast zijn er groene, rode, blauwe en gele stenen. Deze geven brandstof (mana) die voor verschillende soorten magie gebruikt kunnen worden. Tenslotte zijn er nog paarse sterren die experience points geven waarmee je kunt levellen, en gouden munten die je geldbuidel vullen.

Dit klinkt eenvoudig, en dat is het (gelukkig) ook. Toch biedt deze ogenschijnlijke simpele gameplay voldoende strategische diepgang. Alles draait eigenlijk om keuzes maken en een balans vinden. Naast direct schade toebrengen moet je je eigen mana aanvullen zodat je spreuken kunt gebruiken. Maar daarnaast moet je je tegenstander mana ontzeggen zodat hij zijn spreuken niet kan gebruiken. Zo kunnen vleermuizen via een magische spreuk health points bij jou wegzuigen om ze bij zichzelf toe te voegen. Ontzeg je de vijand niet het gebruik van deze spreuk, dan kun je zoveel doodshoofden op een rij blijven schuiven als je wilt: zijn voorraad health points blijft gevuld maar die van jou wordt geleidelijk lager. Tenslotte moet je ook zorgdragen dat je experience points en vooral goud verzamelt. Om verder te komen in het spel is geld namelijk een absolute noodzaak. Je gebruikt het zoals eerder gezegd voor het upgraden van je burcht. Daarnaast heb je veel goud nodig voor het kopen van betere wapens en uitrustingen.

De meeste tijd in Puzzle Quest zul je doorbrengen met één-tegen-één gevechten tegen een grote diversiteit aan vijanden. Bijvoorbeeld ratten, vleermuizen, orcs, zombies, skeletten, tovenaars, etc. Daarnaast is het ook mogelijk om steden te belegeren en vijanden gevangen te nemen om hen (via marteling) bepaalde magische spreuken te ontfutselen. Daarnaast kun je zelf magische spreuken ontwikkelen. Al deze activiteiten vinden plaats met varianten op de Bejeweled-achtige gameplay. Om een vijand gevangen te nemen moet je bijvoorbeeld alle gekleurde blokken in een speelveld wegspelen.

De gameplay van Puzzle Quest biedt voldoende afwisseling en verveelt niet snel. Ik begrijp nu waarom hele kuddes vrouwen genoeg hebben aan een java-versie van Bejeweled. Ook is de dwang om nog één potje te spelen bij Puzzle Quest levensgroot aanwezig. Een upgrade, een nieuwe spreuk of een leveltje hoger zijn meestal maar één gevecht verwijderd. Wel moet worden opgemerkt worden dat Puzzle Quest in het begin een beetje doorzettingsvermogen vergt. Het spel kan namelijk nogal eens voor frustraties zorgen aangezien de uitslag van een gevecht erg afhankelijk is van de ligging van de stenen. En niks is zo irritant als wanneer de vijand je continu raakt met krachtige combo\\\'s terwijl jij, als het eindelijk jouw beurt is, niet verder komt dan drie geldbuidels op een rij. Maar naarmate het spel vordert wordt het tactisch element groter. Spreuken en uitrusting gaan dan een grotere rol spelen. Even volhouden dus.

Tenslotte een punt van kritiek over deze PSP-versie van Puzzle Quest: er zit een vervelende bug in waardoor de positieve eigenschappen van NPC\\\'s die zich gedurende het spel bij je aansluiten, niet werken.