Sid Meier's Pirates!

De meeste tijd in de game zul je rondbrengen op een kaart van het Caribische gebied. Op deze kaart zeil je met je schip van haven naar haven, en onderweg kun je andere schepen aanvallen. Wanneer je een schip aanvalt ontstaat een zeeslag. Het voeren van een zeeslag lijkt in eerste instantie simpel, maar beschikt toch over de nodige diepgang. Dit geldt overigens voor het hele spel. In essentie bestaat een zeeslag uit twee schepen die om de beurt op elkaar schieten tot dat een van de twee te erg beschadigd is en zich moet overgeven. Doel is dus zelf zo weinig mogelijk schade op te lopen en de vijand zo snel mogelijk tot overgave te dwingen. Dit doe je door gebruik te maken van de windrichting en verschillende soorten munitie. Door je schip slim te manoeuvreren beschiet je de vijand vanuit de boeg (daar zitten de meeste kanonnen) maar biedt je zelf een klein doelwit (achter- of voorsteven) als je aan het herladen bent. Je kunt net zo lang doorgaan met vijandige schepen beschieten tot deze zinken, maar dat is zonde. Als een schip op de bodem van de zee ligt kun je deze immers niet plunderen of meenemen of later te verkopen. Door gebruik te maken van verschillende munitie kun je een schip tot overgave dwingen zonder deze al te veel te beschadigen. Zo is er munitie die het hele schip beschadigd, alleen de zeilen uitschakelt of de bemanning uitdunt.

Heb je geen zin om een lange zeeslag te voeren, of wil je een schip onbeschadigd veroveren, dan kun je er ook voor kiezen om een vijandig schip te enteren. Wanneer je een schip entert begint een mini-game waarin je duelleert met de kapitein van het vijandige schip. Je kunt zowel aanvallen als blokkeren. Beide in drie richtingen: laag, midden en hoog. Het is nu een kwestie van vijandige aanvallen juist te blokkeren en door de verdediging van de vijand heen te breken. Wanneer je de vijandige kapitein raakt, doet deze een stap achteruit. En omgekeerd. Na een drie- of viertal stappen wordt een van de twee duellisten gedwongen zich over te geven. Je kunt overigens niet eindeloos blijven duelleren. Op de achtergrond vechten jouw bemanningsleden tegen de vijandelijke bemanning. Dit wordt numeriek weergegeven middels een teller. Staat een van deze tellers op nul dan is het afgelopen.

Dit is meteen een voorbeeld van de diepgang en balans in het spel. Het is belangrijk om voor het enteren de vijandige bemanning zoveel mogelijk uit te dunnen middels de zeeslag. Maar ook weer niet teveel, want na de overgave zullen een aantal vijandige matrozen naar jouw bemanning overlopen, waarmee je je verliezen weer kunt compenseren. Als ze allemaal dood zijn gaat dat natuurlijk niet. Daarnaast zijn er nog tal van andere factoren die de uitkomsten van een duel of zeeslag beïnvloeden. Zo kun je gedurende het spel je schip upgraden zodat je sneller of beter bewapend dan je tegenstander bent. Of specialisten als koks en navigators aantrekken die je in de strijd een voordeel opleveren of het moraal van je bemanning hoog houden.

Tenslotte kun je nog allerlei spullen verkrijgen die je een voordeel in het duelleren opleveren. Een pistool zorgt er bijvoorbeeld voor dat de vijand aan het begin van het gevecht automatisch een stap achteruit doet. Deze spullen krijg je van gouverneursdochters. Je zult echter eerst hun hart moeten veroveren door met hun te dansen. Hoe mooier de meisjes zijn, hoe moeilijker ze zijn om te versieren. Dit dansen is weer een andere mini-game. In een klein ritmespel moet je op het juiste moment op de juiste knop duwen om een danspas uit te voeren. Wil je de echt goede spullen van haar krijgen dan moet je naast dansen echter ook status hebben. Status worden uitgedrukt in rangen. Een hogere rang verkrijg je van een gouverneur door schepen van landen waar zijn land mee in oorlog is aan te vallen. En zo hangt alles weer met elkaar samen en draait het wederom om een balans vinden.

Naast het zeilen en het leveren van zeeslagen zul je bovenstaande mini-games het meeste spelen. Maar daarnaast zijn er nog een aantal andere mini-games in het spel te vinden. Zo is er een soort turn-based strategische game die zich op land afspeelt waarmee je vijandige steden kunt veroveren door eerst het garnizoen te verslaan. Tenslotte kun je schatzoeken, na het vinden van een schatkaart moet je de grote rode X op de kaart vinden en daarbij wilde dieren en vallen ontwijken. Deze mini-games zijn wel aardig, maar niet noodzakelijk. Ze halen het qua niveau ook zeker niet bij zeeslagen, duelleren en dansen met lekkere meiden. Dit is jammer, aangezien hier met wat aandacht zeker meer uitgehaald had kunnen worden.