Arthur and the Minimoys

Arthur and the Minimoys, ook wel bekend als Arthur and the Invisibles, is de titel van een nieuwe animatiefilm die in januari in de bioscopen zal gaan draaien. De film draait om Arthur en speelt zich voor het overgrootte deel af in een tuin, om precies te zijn de achtertuin van Arthurs oma. De game volgt voor een groot deel het verhaal uit de film. Jouw oma moet met een flinke lading geld op de proppen komen om niet uit haar huis gezet te worden en dus ga je op zoek naar de Minimoys schat die ergens verstopt zou zijn. Dat heeft vervolgens ook weer iets te maken met de verdwijning van je opa, een paar jaar terug. Op miraculeuze wijze wordt je heel klein en kom je in contact met het mysterieuze Minimoys-volkje dat in de tuin woont, waarna het echte spel begint.

Deze intro klinkt misschien een beetje onduidelijk, maar dat is exact wat je denkt na het bekijken van de inleiding van het spel. In nog geen minuut krijg je een aantal fragmenten van de film voorgeschoteld die dienen als intro maar die zo razendsnel gaan dat er geen touw aan vast te knopen is. Het enige dat wel duidelijk is, is dat je op zoek moet naar de schat van de Minimoys om je oma te kunnen redden en dat dat het handigst gaat als je formaat Minimoy bent.

In het eerste level wordt je geleidelijk de besturing uitgelegd. De Minimoy Bétamèche neemt je op sleeptouw door oma\'s tuin die je nog nooit op zo\'n manier had bekeken. De film Honey, I Shrunk the Kids zal vrijwel iedereen wel eens gezien hebben, en deze game speelt zich af op hetzelfde niveau. Je gebruikt grassprietjes als een brug naar de overkant, en een waterdruppel kan een enorme vijver vormen. Hoewel je het spel begint als Arthur, een normale jongen die verkleind is, zul je later ook in de huid van de Minimoys Bétamèche en zijn zusje Selenia kunnen kruipen. Samen met hen zul je alle Minimoys moeten behoeden tegen het noodlot dat op de loer ligt. Alle drie de speelbare personages hebben hun eigen kwaliteiten. Bétamèche is de kleinste en kan bijvoorbeeld door kleine gaatjes kruipen waar Arthur niet doorheen past. Arthur kan daarintegen weer met behulp van takken omhoog klimmen, dus een goede samenwerking tussen de drie personages is belangrijk. Vaak zul je meerdere personages om de beurt moeten gebruiken om de vele puzzels in het spel op te kunnen lossen. Je twee maatjes die je op een bepaald moment niet bestuurt zullen braaf met je mee lopen, maar al het werk zal op jouw schouders terecht komen. Switchen tussen de drie karakters kan heel gemakkelijk met een druk op de knop.

De besturing van deze platformer is over het algemeen prima uitgewerkt, maar kan bij het verschuiven van bijvoorbeeld rotsblokken wel problemen opleveren, vooral als je de blokken eerst vanaf de zijkant en daarna vanaf de voorkant moet duwen. Je kunt wel de controller instellen op een manier die voor jou handig is. De camera doet zijn werk redelijk goed en kan met handmatig verplaatst worden. Het enige dat wel een beetje mist is een knop om de camera direct achter Arthur te zetten want handmatig duurt dat wat langer.

Grafisch gezien is Arthur and the Minimoys een pareltje. Het spel weet verbazend goede graphics uit de PS2 te persen. In combinatie met de subtiele muziek maakt het een sfeervol geheel wat zeer de moeite waard is.

Hoewel de moeilijkheidsgraad van Arthur and the Minimoys niet zo hoog ligt, is het spel toch niet zonder meer geschikt voor kinderen. Het spel is geheel Engelstalig met Nederlandse ondertiteling wat het al niet zo geschikt maakt voor kleinere kinderen, maar deze ondertiteling gaat dan ook nog eens zo snel dat het voor een gevorderde lezer al moeilijk bij te houden is op sommige momenten. Bepaalde tips worden maar één keer gegeven en als je die net mist dan moet je het maar zelf uitvogelen wat best een tijdje kan duren. Afgezien van deze minpuntjes is het een prima game voor kinderen.