Final Fantasy III

Mensen die op zoek zijn naar originaliteit of een episch verhaal zoals we dat kennen uit de recente delen, kunnen Final Fantasy III beter overslaan. Het draait namelijk (weer) om een weesjongetje met een mysterieuze achtergrond die de wereld moet redden door een viertal kristallen te vinden. Uiteraard zijn er duistere machten die ook op zoek zijn naar deze kristallen om ze voor hun eigen snode plannen te gebruiken. Al vroeg in het spel worden de vier hoofdpersonen geïntroduceerd en na 10 minuten is je party al compleet. Naast de hoofdpersoon bestaat deze uit een van zijn vriendjes, de dochter van de plaatselijke smid en een soldaat uit de lijfwacht van de koning. Een eigen persoonlijkheid hebben deze personages helaas niet, ze beschikken niet over unieke karaktertrekken die ze tot leven brengen. Het zijn vier kleurloze figuren die de speler bestuurt tijdens dit avontuur. Van verbondenheid met hun belevenissen is in elk geval geen sprake. Je kunt overigens het hele spel met je stylus bedienen, al heb ik er zelf niet zoveel gebruik van gemaakt. Als Final Fantasy veteraan kun je meestal wel blind door de menu\\\'s navigeren en dat gaat een stuk sneller via de knoppen.

De graphics in Final Fantasy III zien er prachtig uit en kunnen zich bijna meten met de delen die op de PSone zijn verschenen. Alles is 3D, zowel de wereldkaart als de steden en dungeons die bezocht moet worden. Er is zelfs een mogelijkheid om in te zoomen zodat sommige ruimte gedetailleerder kunnen worden onderzocht op verborgen schakelaars of schatten. Final Fantasy III is een erg kleurrijk spel en er is er een grote diversiteit aan levels en monsters. Tenslotte zijn er zelfs een aantal FMV-filmpjes in het spel te zien. Het is een raadsel hoe Square-Enix dit allemaal op één cartridge heeft weten te proppen.

Bijzondere aandacht verdient tenslotte de soundtrack die werkelijk een genot is om naar te luisteren. De muziek ademt Final Fantasy uit en naast prachtige melodieën zijn alle bekende deuntjes ook aanwezig. Van het overwinningsdeuntje tot de vertrouwde blieb als je een menukeuze maakt.