Gears of War

Er zijn een aantal verschillende multiplayer mogelijkheden binnen Gears of War. Deze kunnen via Xbox Live, split screen (maximaal twee personen) of via een netwerk van Xboxen worden gespeeld. Allereerst kun je ervoor kiezen om met vrienden de single player te doorlopen. Zoals eerder vermeld wordt je gedurende het spel begeleid door minstens een teammaat die standaard worden bestuurd door de A.I. Maar wanneer je ervoor kiest om een co-op game te starten kan iemand uit je friendslist de bediening van die teammate overnemen. Dit gaat overigens naadloos. Je merkt pas dat een van je vrienden naast je loopt te schieten als je hem door je koptelefoon hoort praten. Heeft iemand geen zin meer dan kan deze uitloggen en neemt de A.I. de besturing van het personage weer over. Zo kun je met z�n tweeën de gehele single player game doorlopen. Dit is echt een genot om te doen, niet alleen is het gezelliger maar het biedt ook de mogelijkheid om veel complexere strategieën toe te passen.

Naast de single player samen doorlopen zijn er uiteraard genoeg mogelijkheden om menselijke tegenstanders af te knallen. Maximaal kunnen acht spelers (vier tegen vier) met en tegen elkaar de strijd aangaan. Spelen in teamvorm toont de kracht van het spel en de geweldige multiplayer maps. Het aantal spelers lijkt misschien niet zo groot in vergelijking met andere games, maar het komt de gameplay absoluut ten goede. Teamplay is namelijk essentieel om te kunnen winnen. En vier man kunnen nu eenmaal efficiënter met elkaar communiceren dan een paar dozijn man die als kippen zonder kop door elkaar kakkelen. Zoals gezegd staat team tegen team voorop in de verschillende multiplayer van Gears of Wars. En deze maps zijn hier ook naar ontworpen. Klein genoeg om niet te verdwalen, maar ook groot genoeg om verschillende routes te kunnen uitstippelen om de tegenstander te bereiken. De maps en de locatie van de voorwerpen zijn goed uitgedacht wat voor een perfecte balans tussen teams zorgt. Het komt echt aan op tactiek en samenwerken, en niet op geluk. Ook bevat elke map wel iets wat hem bijzonder maakt. Zo is er een map waar een trein elke paar seconde door het speelveld heen dendert.

Binnen team tegen team zijn er verschillende typen gameplay mogelijk. Je hebt Warzone, Execution en Assassination mode. In Warzone kun je spelers gewoon van een afstand doden, terwijl in Execution mode een speler niet meteen dood is als hij geraakt wordt. Hij kan vervolgens weer tot leven worden gewekt door een andere speler of door zelf op de A-knop te rammen. Wil je dus een kill scoren dan zul je hem van dichtbij moeten afmaken door middel van een kettingzaag of een American History X stijl trap tegen het hoofd. Dit zorgt weer voor verdere keuzes en tactieken voor spelers. Verlaat je je dekking om een kill veilig te stellen? Of wacht je tot zijn teamleden hem komen redden? Of misschien is het wel een valstrik en gebruiken ze hun gewonde kameraad als lokaas? In Assassination mode is het tenslotte de bedoeling om de leider van het andere team te doden.

Samenvattend kan gezegd worden dat de multiplayer in Gears of War geweldig is. De verschillende mogelijkheden zorgen voor genoeg afwisselen, en de single player in co-op spelen is veel leuker dan in je eentje. Gears of War heeft alles in zich om Halo 2 eindelijk te overtreffen als de meest gespeelde Live game. En heeft dat inmiddels ook terecht gedaan. Maar zoals bij elke teambased game op Xbox Live ben je voor je plezier afhankelijk van de mensen met wie je speelt. Wanneer je met de mensen uit je friendslist speelt en opereert als een team is het echt genieten. Maar één ranked match met allemaal gillende pubers die alleen op hun eigen kills uit zijn is genoeg om elk vertrouwen in de jeugd van tegenwoordig te verliezen. Wat dat betreft is het jammer dat het (nog) niet mogelijk is om via een clan ranked matches te spelen met vrienden.