Flight Simulator X

Naast het missie-vliegen is er ook nog het vrije vliegen; voor de meeste flightsimmers de reden om dit spel te kopen. Er is een ruime keuze uit beschikbare vliegtuigen, variërend van een zelfbouw-trike tot een Boeing. Elk model heeft enkele kleine uiterlijke variaties, en enkele hebben zelfs een zogenaamde glass-cockpit, waardoor je wat meer van je omgeving kan zien. Er zijn, zoals gezegd, meer dan 15.000 vliegvelden, dus de keuze van je startpunt is niet aan restricties onderhevig. Ook is het weer en het tijdstip op de dag zelf te kiezen, zodat je de keuze hebt om verschillende weersomstandigheden onder de knie te krijgen.

Als je een verbinding hebt met het internet tijdens het spelen, kan je met meerdere mensen op een “wereld” vliegen. Helaas kon ik door omstandigheden dit niet zelf uitproberen, maar het schijnt tot nu toe behoorlijk goed te gaan en zonder al te veel lag bijzonder veel plezier op te leveren. Heb je de Deluxe Edition aangeschaft, dan kan je je ook opwerpen als Air Traffic Controller in een van de towers, en er zorg voor dragen dat er geen crashes plaatsvinden of het een chaos bij de startbaan wordt.

De besturing is zelf toe te delen, maar de standaard toetsenbordverdeling werkt goed genoeg (al zouden stickertjes op de toetsen geen overbodige luxe zijn). Je kan er voor kiezen met een joystick te vliegen (zeker een aanrader), of de muis als stuurknuppel gebruiken. Dit werkt niet altijd even goed, omdat het middelpunt van de besturing lang niet altijd het middelpunt van je scherm is. Om het ware middelpunt uit te vinden zul je dus een behoorlijk aantal steile optrekbewegingen en doodsvallen uit moeten voeren, voordat je het vliegtuig onder controle hebt. Een middelpunt op je scherm zou best mooi zijn om je hierbij te helpen.

Om nog even kort terug te komen op de graphics: Microsoft zal een, naar verluidt gratis, patch uitbrengen om het spel te upgraden naar DirectX 10, als Vista uit is. Dit schijnt het uiterlijk een stuk te verbeteren (zie onder), hoewel de vraag is hoeveel hiervan terecht komt, en wat voor monster je nodig zult hebben om het te kunnen draaien. Echter, als het blijkt te kloppen wat Microsoft verwacht, dan gaan we goede tijden tegemoet.

Links DirectX 9.0c, rechts DirectX 10<\/sub><\/center>