bit Generations

bit Generations?

bit Generations is een serie kleine GBA-games die, gemakkelijk gezegd, gezien kunnen worden als moderne varianten van oude gameconcepten. Daar waar bijvoorbeeld Pong een zwart wit spelletje met twee balkjes was is de bit Generations variant Boundish beweeglijker en kleurrijker. Tevens zijn muziek en geluid een belangrijke factor geworden, bij elke game geldt dat hoe beter je bent hoe meer muziek je hoort. De deuntjes zijn allemaal erg funky en muziek is overal goed geïntegreerd.

Van de totaal zeven beschikbare bit Generations games op de GBA die in Japan te koop zijn heb ik er nu vijf in mijn bezit: Dotstream, Orbital, Dialhex, Sound Voyager en Boundish. Alle games hebben een volledig Engelstalig menu en zijn dus extreem importvriendelijk. In deze review worden de games in het kort beschrijven en zitten er per game een tweetal filmpjes bij, want hier geldt vooral dat bewegende beelden meer zeggen dan duizend woorden.

Dotstream
Dotstream laat zich het beste omschrijven als een racegame met gekleurde lijntjes; je kiest een kleur uit en je geeft gas. De tegenstanders zijn ook allemaal gekleurde lijntjes en iedereen heeft maar één doel: als eerste finishen! Een race verloopt in 2D van links naar rechts en onderweg kom je zowel stilstaande obstakels (muren en vernauwingen) als bewegende obstakels (stuiterende blokken) tegen. De verschillende kleuren van de racers maken het een ware regenbooggame en de funky deuntjes passen perfect bij dit spel. Dotstream is de eerste die we bespreken, en meteen een van de leukste, een 8.

Hieronder zie je de game in actie...

Lekker racen GO!

Orbital
Voor de ruimtevaartfreaks en astrologen onder ons is Orbital de titel die je gespeeld moet hebben. Het draait hier namelijk (letterlijk) om planeten en manen. Je begint als kleine planeet en je wordt richting andere planeten geschoten en je moet proberen om andere planeten te absorberen zodat uiteindelijk een gele planeet verschijnt. Zodra je deze tot maan hebt kunnen trekken heb je het level gehaald. Je kunt echter niet meteen de grote planeten opeten, dus je moet met de kleintjes beginnen om zo te groeien. Games als Feeding Frenzy op XBLA hebben hetzelfde principe, alleen in Orbital kun je niet simpelweg links of rechts. Je hebt te maken met aantrekkingskrachten waardoor je enkel in cirkelbanen kan voortbewegen. De D-Pad heb je ook niet nodig, het werkt enkel met de knoppen A en B welke je kan gebruiken om planeten aan te trekken of juist af te stoten. In het begin is het vrij lastig en zul je regelmatig crashen op de grote planeten, maar als je eenmaal doorhebt hoe het werkt blijkt Orbital vrij verslavend te zijn. Een dikke 7 vanwege het goede gebruik van planeetbanen en de verslavende factor.

Hieronder zie je de game in actie...

Round round we go Spacey

Dialhex
Dialhex is weer zo\'n game uit het welbekende puzzelgenre waarbij er blokjes naar beneden vallen. Dit keer is het speelscherm een veelhoek en zijn de blokjes een driehoek. Deze driehoekjes moet je op een dusdanige manier aan elkaar draaien dat er een zeshoek ontstaat van dezelfde kleur welke dan verdwijnt. In het begin van een level zit je met twee verschillende kleuren en dit worden er langzaam steeds meer waardoor het steeds moeilijker wordt om de zeshoeken te creëren. Dialhex is erg verslavend en laat dat nou net de bedoeling zijn van zo\'n puzzelgame. Dialhex verdient een 7 want het is gewoon een goede puzzelgame.

Hieronder zie je de game in actie...

Puzzelen Drie kleurtjes

Sound Voyager
Sound Voyager is een game zoals je nog nooit gespeeld hebt, het draait enkel en alleen om het geluid. Je zou bij wijze van spreken de game kunnen spelen met je ogen dicht. In de game speel je door verschillende levels waarbij je geluidsbronnen moet ontwijken of juist moet opzoeken. Het makkelijkst is dit uit te leggen aan de hand van het eerste level: je bent een balletje dat over een vijfbaansweg rolt en om de zoveel meter komt er een tegenligger aan. In het begin kun je deze tegenliggers nog zien, maar langzaam vervagen ze en moet je luisteren om ze te kunnen ontwijken. Komen ze rechts, dan hoor je dat door de rechterspeaker, komen ze links, dan hoor je links geluid. Je begrijpt dat je Sound Voyager het best kan spelen met je koptelefoon. SV is een briljant idee en erg goed uitgewerkt, een 9.

Hieronder zie je de game in actie...

Luister! Volg het geluid

Boundish
Boundish is in de eerste alinea al benoemd tot Pong-variant en nu gaan we dit verder uitbouwen. Er zijn vijf verschillende modi binnen Boundish en ze hebben allemaal één overeenkomst: het kaatsen van een balletje. Je kan bijvoorbeeld de variant spelen waarbij er twee poppetjes met een schild een bal overkaatsen, deze poppetjes kunnen vrij over hun deel van het scherm lopen en zijn dus niet aan één lijn gebonden als in Pong. Daarnaast kun je ook een circulaire versie van Pong spelen waarbij de kaatsbalkjes om een punt heen draaien en het balletje de cirkel niet mag verlaten. De opzet is erg simpel, net als de presentatie, maar de variaties zijn vrij aardig gevonden en best leuk om te spelen. Een 6-je want erg lang zal je de verschillende variaties niet spelen, daarvoor zijn ze te simpel.

Hieronder zie je de game in actie...

Duo Pong Bump bump

Alle filmpjes op deze pagina zijn opgenomen met een JXD660 MP4 speler, beschikbaar gesteld door RHISC.