Fifa Street 2

Aanvankelijk lijkt er weinig mis te zijn met Fifa Street 2. Je kunt je eigen team maken, of met een bestaande spelen. Er is een relatief groot aantal mogelijkheden om je voetballers aan te kleden. Bovendien is er netjes een ‘Rule the Street’ mode aanwezig, net zoals bij de grote console-broer. Hierin maak je je eigen voetballer, die vervolgens een squad vormt met zeven andere balmeesters. Iedere speler heeft bepaalde kwaliteiten in gebieden als kracht en snelheid. Ook je zelfgemaakte personage heeft stats, deze kun je verbeteren door geld in de gewenste kwaliteiten te pompen. Geld kun je verdienen in de elf aanwezige levels (ook Amsterdam zit er in). Elk level biedt de mogelijkheid om in potjes van vier minuten voetbal geld te verdienen. Dit kun je vervolgens gebruiken om betere voetballers vrij te spelen en uiteindelijk mee te doen aan een toernooi. Tegen betaling doe je hieraan mee, indien je wint krijg je daar een hoger bedrag voor terug en ga je door naar het volgende nummer. Dit systeem werkt goed en geeft de speler aardig wat vrijheid in wat hij wil doen.

Dat klinkt dus nog allemaal zo gek nog niet. Het wordt nu echter hoog tijd om een doosje Paracetamol, Rennie en een teiltje te pakken. Je maaginhoud zal namelijk pas naar boven rijzen als je daadwerkelijk een balletje gaat trappen. Het eerste euvel zit al gelijk in de besturing. Bij gebrek aan een rechter analoge stick (waarmee bij de console versie de trucjes worden gemaakt) heeft men een controller op het touch screen gemaakt. Het uitvoeren van deze knappe handigheidjes gaat best goed; je hebt daadwerkelijk invloed in wat je doet. Helaas zijn er hierdoor drie dingen die je moet bedienen: de vierpuntsdruktoets, touch screen en de ABXY knoppen (je moet immers ook nog passen en schieten). Je hebt dus eigenlijk drie handen nodig om dit goed te laten werken. Om de tweehandige mensen onder ons tegemoet te komen, heeft EA onder de X-knop een willekeurige truc gezet. Mooi balspel en het vernederen van tegenstanders is overigens noodzakelijk, anders zullen pogingen tot doelpunten genadeloos worden tegengehouden.

De Artificial Intelligence (AI) heeft plaatsgemaakt voor Artificial Stupidity, de intelligentie van je tegenstanders en medespelers is namelijk van bedenkelijk niveau. Van de eerdergenoemde stats is amper nog iets te merken; iedereen lijkt maar gewoon wat te doen. Ik heb meerdere malen een medespeler als een volslagen idioot tegen de omheining aan zien rennen, ik was sprakeloos. Ook van enige vorm van tactisch samenspel is niks te zien, dit is vaak dan ook niet nodig om een wedstrijd te winnen. Als onderzoek liet ik, terwijl ik in balbezit was, even alle knoppen met rust. Alle spelers renden gelijk het beeld uit, met uitzondering van één tegenstander. Deze bleef me een seconde of tien versuft aanstaren (althans, zo voelde het) totdat het hem verstandig leek actie te ondernemen. Ik heb dit meerdere keren geprobeerd en steeds gebeurde hetzelfde. Dit alles hebben we te danken aan het feit dat men te weinig tijd in de game gestoken heeft. Waarschijnlijk moest er nog even snel een DS versie achteraan geslingerd worden. Hierdoor zit het voetbal dan ook vol met bugs; van ‘weerkaatste-ballen-naar-eigen-doel-waar-de-keeper-geen-enkele-moeite-voor-doet-om-tegen-te-houden’ tot de vele bespottelijke acties van alle spelers.

Over de audio heb ik een beetje een dubbel gevoel. Enerzijds is er een gelicenseerde soundtrack aanwezig, anderzijds telt deze soundtrack slechts zeven nummers en wordt gedurende de hele game herhaald. De graphics zijn te doen, helaas gebeurt het maar al te vaak dat je door het gebrek aan detail niet meer weet wie er bij je horen en wie niet.