Condemned: Criminal Origins

Als je al een vuurwapen tegenkomt dan zul je merken dat je plezier van korte duur is. Meestal zitten er maar een stuk vijf kogels in het wapen en extra kogels liggen niet voor het oprapen. Sterker nog: je zult gewoon een nieuw wapen moeten vinden als de kogels op zijn. Als de kogels op zijn kun je het wapen ook gebruiken als slagwapen, maar deze slagwapens kunnen kapot gaan als je ze te lang gebruikt. Het is dus zaak om dan snel een nieuw wapen te zoeken, bijvoorbeeld door een gaspijp van de muur te trekken. Een andere manier om een vijand (tijdelijk) uit te schakelen is de tazer die je bij het hebt. Met de tazer kun je de vijanden tijdelijk verdoven en op deze manier ook hun wapens afpakken. Erg handig wanneer een junkie met een geweer jou probeert te vermoorden.

Het mogen dan wel junkies en zombies zijn die je het leven zuur maken, maar de AI van de vijanden zit prima in elkaar. Ze verbergen zich achter obstakels en rennen niet blind op je af. Op een gegeven moment probeerde een junkie mij af te leiden door omhoog te wijzen alsof daar iets te zien was, maar gelukkig trapte ik daar niet in. Omdat ze zich vaak verbergen kun je een hoek omlopen en een klap voor je kop krijgen voordat je ook maar door hebt wat er gebeurt. Het spel zit vol met zulke schrikmomenten en daardoor loop je altijd rond met het idee dat een vijand om de volgende hoek kan staan. Wanneer je geraakt wordt zie je overal bloed en ben je even de weg kwijt. Dit is alleen maar erger wanneer een zombie je met zijn blote handen te pakken krijgt. Zodra je je dan hebt los gevochten zie je heel erg wazig en heb je geen idee waar je bent. Voor je het weet komt de vijand alweer met de volgende aanval.

Condemned zet echt een hele goede donkere en beklemmende sfeer neer tijdens het spelen. Alle levels spelen zich af in donkere ruimtes en je hebt eigenlijk altijd je zaklamp aan die je net genoeg licht geeft om te zien waar je loopt. Alle omgevingen zien er prachtig uit en bijna levensecht. Vooral de belichting is prima in orde en dit is wel belangrijk aangezien je zaklamp erg belangrijk is in het spel. Af en toe zie je schimmen voorbij schieten en dan weet je dat er iemand in de buurt is. Daarna hoor je ook nog eens planken omvallen en deuren open en dicht slaan. Het spel speelt echt een spelletje met je, vooral omdat je weet dat er achter elke hoek een junkie of zombie kan staan. Als je dan ook nog eens allerlei vreemde geluiden om je heen hoort loop je nooit echt op je gemak door een level heen.