King Kong

Games die gebaseerd zijn op films eindigen vaak ongelukkig. Af en toe zijn er wel degelijk toppers tussen te vinden, zoals Goldeneye bijvoorbeeld, maar over het algemeen zijn het vooral middelmatige games die het gewoon niet hebben. King Kong is gebaseerd op de film die in de bioscopen te zien zal zijn. Op basis van het overbekende verhaal plus Peter Jackson moet er toch wel iets leuks van zijn gekomen?

King Jack
Het spel begint met Jack. Jack is een onderdeel van een team met een knotsgekke regisseur en een erg mooie actrice. Ze gaan op weg naar Skull Island om een spectaculaire nieuwe film te schieten. Via een kaart weet het team van het bestaan van het eiland. Dit eiland is nog onontdekt, dus wie weet wat ze te wachten staat.

Het kan zijn dat je af en toe wat spoilers over de verhaallijn van de film zult lezen, dus je bent bij deze gewaarschuwd. Het schip waar het team op gestationeerd zat loopt op de klippen en via roeiboten roeit men zich naar het vaste land. Tijdens het roeien gaat ook het een en ander mis en voor je het weet is iedereen verspreid komen te liggen over het eiland. Gelukkig hoef je niet iedereen te gaan zoeken, want je zult al druk genoeg bezig zijn om jezelf in leven te kunnen houden.

King Kong is zo opgezet dat je meestal met enkele computergestuurde medespelers van punt A naar punt B moet komen. De medespelers geven je vaak hints en tips over wat je het beste kunt doen tegen vijanden. Soms is dit wel erg krom, zoals het geval wanneer je voor het eerst een T-Rex tegen komt. Iedereen raakt in paniek en zoekt een uitweg. Op het moment supreme hoor je al snel dat je beesten uit de lucht moet schieten zodat de T-Rex afgeleid zal raken. Knap dat ze zoiets \'weten\' over een diersoort waarvan ze dachten dat deze was uitgestorven.

Je medespelers helpen je af en toe een handje met het verslaan van vijanden, maar het zal vaker voorkomen dat juist Jack ze zal moeten helpen. Dit gebeurt het meest in gescripte stukjes. Ann, de blonde actrice, klimt dan bijvoorbeeld een muur op om iets te pakken en wordt al snel belaagd door vliegende reptielen. Jij zult haar dan moeten helpen door speren of kogels in de reptielen te jagen. Overigens is het wel het vermelden waard dat het spel oogt alsof je vooral tegenover dino\'s moet zien te overleven, maar het zijn voornamelijk uit de klauwen gegroeide insecten die je zult moeten uitschakelen. Enigzins is dat jammer te noemen, maar aan de andere kant maakt dat de confrontaties met de dino\'s wel specialer en spannender.

Iets dat je vast al is opgevallen aan de screenshots is het gemis van een levensbalk en een munitiemeter op het scherm. In plaats daarvan wordt je duidelijk gemaakt hoeveel leven en kogels je nog hebt in het spel zelf. Als je ernstig gewond raakt zal het beeld met een rode waas gaan flikkeren en hoor je een versnelde hartklopping uit de speakers komen. Daarnaast kun je ook je wapen controleren, waarna Jack zal zeggen hoeveel kogels er nog in zijn broekzak zitten. Ook de oude trouwe crosshair is van het scherm gehaald. Je zult dus snel moeten leren mikken, anders ben je voor je het weet de lul.

Veel keuze uit wapens is er niet. Je zult het vooral moeten doen met speren. Uiteraard kun je ook knallen met een paar geweren, zoals een gewoon handpistool, een shotgun en een automatisch geweer. Omdat het spel het FPS-gedeelte behoorlijk gemixt heeft met adventure-elementen zal het niet echt een groot gemis zijn om met een beperkt aantal wapens het spel door te lopen.

Het tofste van het hele spel is om met Koning Aap zelf te spelen. De duratie van het spelen met de aap is niet lang, aangezien je bijna het gehele spel moet voltooien met Jack, maar het is de moeite waard. Met Kong kun je lekker dinosaurussen in elkaar stampen, iets wat je maar al te graag wilt na de confrontaties van dino\'s met Jack. De kleinere soorten sla je als muggen weg, maar de grotere exemplaren, zoals de T-Rex, zijn wat hardnekkiger. Via een leuk vechtsysteem ben je voor je het weet van alles dood aan het slaan en dan is kort na dit plezier het spel al uitgespeeld. Meer dan acht uur zul je er niet over doen. Je kunt dit gerust een explosief einde noemen.

De moeilijkheidsgraad in King Kong is dynamisch opgezet. Dat houdt in dat, als je een gebied niet voorbij komt met bijvoorbeeld een T-Rex die je telkens te pakken krijgt, er twee kleinere dino\'s voor de T-Rex in de plaats komen. Niet dat het spel over het algemeen erg moeilijk is, integendeel, vaak is er overal wel een schuilplek en genoeg munitie te vinden om jezelf te redden.

Graphics en Geluid
King Kong biedt geen grafisch geweld op je scherm. Het hele spel ziet er degelijk uit, met uitzonderingen van erg mooi water in het begin van de game en mooi geanimeerde dinosaurussen. Ook King Kong zelf mag er wezen. Maar de levels zijn doordrenkt met mist en zien er wel erg hetzelfde uit; vooral veel kapotte bouwwerken, grotten en bergen zul je zien en doorlopen.

Qua muziek en geluid is het spel in orde. Er zijn wel wat toffe effecten in het spel toegevoegd om bepaald geluid meer te benadrukken. Een T-Rex die brult zal bijvoorbeeld een wazig effect geven. De muziek is, waarschijnlijk net als in de film, episch en verzorgd. Het draagt bij aan de sfeer in het spel; de sfeer van opgejaagd wild.