Splinter Cell: Chaos Theory

Eén van de meest belangrijke dingen die Ubisoft heeft veranderd aan deze game in vergelijking met zijn voorgangers is het feit dat hij niet meer zo lineair is. Normaal kon je maar op één manier aan informatie komen, maar nu zijn er diverse bronnen die je aan kan boren voor je benodigdheden. Zo kan je de weg vinden op een schip door de bewakers te ondervragen maar je kan er ook voor kiezen om hun computers na te pluizen. Ook de vrijheid van de speler om rond te lopen in een level is iets groter geworden. Je kan nu bijvoorbeeld kiezen of je via de voordeur gaat, of toch liever via het dak. De vrijheid van de speler is nog wel enigszins beperkt aangezien je binnen het level moet blijven waardoor er nog steeds geen GTA-effect van totale vrijheid wordt bereikt.

Deze vrijheid zorgt echter niet voor een langere levensduur van het spel. Zo kan je een missie pas succesvol afsluiten als je het hele level uitgekamd hebt. Het kan dus voorkomen dat je via de kelder naar binnen glipt, maar vervolgens niet weet waar je heen moet waardoor je dus kans loopt om weer via de voordeur naar buiten kan lopen. Het feit dát er de mogelijkheid is om te kiezen via welke route je gaat geeft wel een goed gevoel, omdat iedere speler hoopt de makers van het spel te slim af te zijn.

De speler krijgt aan het begin van iedere missie de keuze over de samenstelling van zijn wapenarsenaal. Deze keuze is echter beperkt, omdat je uit drie pakketten kan kiezen (stealth, assasin of recommended) die al voor je zijn samengesteld, maar die je niet kan aanpassen. Aangezien dit deel meer op computers en data is gericht zijn er ook nieuwe snufjes voor de electronische oorlog. Zo kan Sam met zijn handgun electronische apparaten op hol laten slaan. Zo is het handig om radio\\\'s te verstoren, lampen/camera\\\'s uit te schakelen of lasers te deactiveren. Ook kan Sam op afstand computers bedienen met de EEV om bijvoorbeeld lasergrids uit te schakelen. Naast de nieuwe gadgets en mogelijkheden zijn er ook nieuwe moves. Eén van de coolste is wel de hang-pak-draai-move van Sam. Als hij aan een paal hangt kan je kiezen of je de vijand bij zijn hoofd pakt en vervolgens op slinkse wijze een eind maakt aan zijn dienst of je kan er voor kiezen om Sam met zijn volle gewicht te laten vallen, waardoor de arme bewaker door 80 kilo vlees wordt bedolven. Het is echter zo dat je ze niet elke missie kan uitvoeren. Je moet namelijk een geschikte buis hebben en een onnozele bewaker, die pal onder die buis stilstaat. Mocht dit unieke geval zich voordoen heb je wel een hoop plezier voor die tien seconden.