Oddworld Stranger's Wrath

Stranger heeft een hekel aan wapens met buskruit en gebruikt daarom een kruisboog om zijn vijanden uit te schakelen. Deze maakt geen gebruik van pijlen, maar van levende munitie. Je munitie loopt vrij rond in de verschillende levels en die moet je dan ook nog eens zelf vangen. Sommige munitie vliegt door de lucht en andere springt weer rustig open en bloot rond in het veld. Er zijn dus verschillende type beestjes die je kunt vangen en deze hebben ook allemaal hun eigen werking en nut. Zo heb je bijvoorbeeld Bolamites die de vijand razendsnel omwikkelen met hun spinnenweb en de vijand tijdelijk uitschakelen. Je hebt dan precies genoeg tijd om je vijand levend te vangen. Een beestje als de Boombat zal ontploffen zodra deze iets raakt. Hierdoor wordt de vijand niet tijdelijk, maar permanent uitgeschakeld. Het in de boeien slaan van deze dode jongens is dan ook een eitje. Voor iedere vijand is er wel een geschikt type munitie om deze zowel dood als levend te vangen.



Zoals al doorschemerde in de vorige alinea is het de bedoeling dat je boeven gaat vangen en deze het liefst levend vangt, want dan leveren ze meer geld op. Zodra je een dorpje binnenwandelt ga je dan ook naar het \"bounty office\" en daar krijg je de volgende missie aangereikt. Deze bestaat altijd uit het vangen van een of andere topcrimineel. Daarna loop je naar buiten, koopt eventueel nog wat upgrades in de winkel en loopt het dorp uit in de richting van je missie. Je kunt eigenlijk ook geen andere kant op, want de andere wegen het dorp uit zijn \"natuurlijk\" (het is immers altijd hetzelfde liedje) hermetisch afgesloten.

Het spel speelt zich vervolgens in zowel third-person en first-person view af. Je gebruikt de third-person view om je te bewegen door de levels en de verschillende hindernissen te nemen, zoals het springen over ravijnen en het klimmen in touwen. Tevens kun je met deze view een kopstoot aan je vijanden verkopen of lekker in de rondte zwaaien met je vuisten.

In first-person komt je kruisboog uit de mouw en kun je het spel spelen als een fps. Onderin je scherm hou je de radar in de gaten en kun je precies zien wat je tegenstanders zien. In de meeste gevallen probeer je de vijanden dan één voor één weg te lokken en in te rekenen. Soms moet je ook gebruikmaken van de mogelijkheden die het level je biedt. Denk hierbij aan het laten ontploffen van olievaten of het activeren van een kraan waardoor een rotsblok op de vijanden terecht komt.



Als je eenmaal het level hebt doorgewerkt kom je bij de eindbaas die je dan nog dient te verslaan. Sommige eindbazen zijn erg gemakkelijk, terwijl anderen het bloed onder je nagels vandaan zullen halen. Als de boef eindelijk is ingerekend, dan ga je terug naar het \"bounty office\" en lever je de crimineel in en begin je aan de volgende missie. Zijn je missies op, dan ga je gewoon naar het volgende dorpje om daar weer wat boefjes te vangen. Een beetje repetitief dus.