Ace Combat: Squadron Leader

Je bent onderweg op een routinemissie wanneer je een oproep hoort van een vrachtvliegtuig met geheime lading. Het vliegtuig is zo geheim dat het geen radarsignalen kan afgeven en dus ook door onze eigen radars wordt opgepikt als vijandig. Jouw taak is al snel duidelijk: navigeer zo rustig mogelijk door het radarveld zodat het vrachtvliegtuig jou kan volgen. Na een paar minuten is dit gelukt en met klamme handjes denk je bij jezelf dat het een mooie leuke arcademissie was… Dan begint de ellende echter pas. Binnen in het vrachtvliegtuig breekt paniek uit. Net terwijl aan de horizon vijandige bandits verschijnen hoor je het vrachtvliegtuig om hulp roepen: het moet een noodlanding maken. De vijandige vliegtuigen schiet je zo snel mogelijk uit de lucht en je draait om, op weg om te helpen. Er is geen landingsbaan beschikbaar dus moet je de gebouwen die in de weg staan voor het vrachtvliegtuig zo snel mogelijk uit de weg ruimen. Je scheert vlak boven de bomen in je straalvliegtuig, op zoek naar gebouwen. In de stress zie je een elektriciteitswindmolen niet: boem. Mission failed. Retry or Quit?

<\/center>

En enkele ogenblikken later ben je weer op weg om het vliegtuig door de radarvelden te loodsen. Dit is redelijk saai de tweede keer dus je wordt wat ongeduldig en daardoor onvoorzichtig. De eerste SAM draait al in de richting van het vrachtvliegtuig en de raketten stijgen op. Retry or Quit? Na zo’n 3x begint deze missie van ruim een kwartier aardig te vervelen en is het arcade-element ver te zoeken. Nee, dit is geen snelle fun meer: lange moeizame missies waarbij het belangrijkste is dat je je vanaf het begin tot het einde kunt concentreren.

<\/center>

Dat je je goed moet concentreren wordt snel duidelijk wanneer de missies iets moeilijker worden. Wanneer je aan het einde van een heel lange missie plotseling geen raketten meer hebt (oh, had ik in het begin met de gun moeten schieten?) kun je het wel vergeten. Schiet je net dat ene tankje niet op tijd in stukken waardoor die ene ground unit wordt vermoord? Retry or Quit? Raak je nadat je 40 bunkers met je gun hebt vernietigd net even dat torentje? Retry or Quit? Wordt dat 28ste vliegtuig je net even te veel waardoor je die ene raket net niet op tijd zag? Retry or Quit? Want arcade of niet, als je de grond raakt of wanneer je door een raket wordt geschept dan is het einde missie. Frustratie neemt al snel de plaats in van fun en dat is erg jammer.

<\/center>

De arcade mode is iets beter dan de story mode. Denk hierbij aan missies als: schiet binnen een korte tijd zo veel mogelijk vliegtuigen neer. Voor ieder vliegtuig dat je uit de lucht knalt krijg je weer een aantal seconden erbij. Leuk… maar moeilijk. Vijandige vliegtuigen neerhalen is geen probleem. Tankjes in de fik steken met een mooie gerichte napalmbom? Alleen maar leuk. Maar doe dit alles met de tikkende klok op de achtergrond en het wordt al snel zweten. Spannend dus, maar eigenlijk een tikje tè, want het klokje is wel erg strak afgesteld. Eigenlijk zo spannend dat ik met heel veel moeite net de eerste twee missies door kom. Niet dat ik ooit wordt doodgeschoten, want het spel zelf is een makkie in de eerste missies. De tijd is echter telkens op en dat is eigenlijk een beetje jammer. Laat mij nou gewoon lekker vliegen en maak de andere vliegtuigjes iets slimmer. Had nou iets meer moeite gedaan om een balans te vinden tussen AI en de tijdslimiet van een missie en dan was het net iets spannender gebleven. Al snel is namelijk ook dit stuk van het spel frustrerend en moet je je afvragen of het nog fun is als je je eigenlijk voor de zesde keer zit te ergeren aan dezelfde missie