CD: Hitzone 51

Het heeft even geduurd, maar ook Hitzone 51 is binnengekomen op de FOK!redactie. Op de Hitzone-albums staan de nummers die, volgens Radio 538, op dat moment het meest populair zijn of zullen worden. Het verzamelalbum is gereleased op 11 september en vandaag kijken we of de selectie het waard is om te kopen. Deze keer bevat de cd een bonustrack, Michael Jacksons 'Billie Jean'. De cd is rijkelijk gevuld met maar liefst 40 tracks.

Het blijft nog steeds lastig om een Hitzone-album te reviewen, omdat er veel verschillende nummers op staan. Toch is er voor ieder wat wils, voor de fans van Nederlandstalig zijn er Nick & Simon en Jan Smit, voor de fans van songwriters hebben we Jason Mraz, Bertolf en Hansen Tomas en voor de fans van de dancekant staan Cascada, Pitbull en de samenwerking tussen Armin van Buuren en ex-Krezipje Jacqueline op het album. Zoals je hoort is de diversiteit op de cd erg hoog. Wel valt, alweer, op dat Radio 538 er nummers op heeft gezet die eigenlijk alweer een tijdje uit zijn. Neem bijvoorbeeld Peter Fox ('Haus am See'), La Roux ('Bulletproof') en The Veronicas ('Untouched'), dat zijn niet echt de nieuwste hits van dit moment. Er hadden veel nieuwere nummers op kunnen staan, zoals bijvoorbeeld de iets nieuwere van Mika ('We Are Golden').

Wat ook op valt is dat er verdacht veel nummers op staan die samples van andere nummers hebben gebruikt. Zo hoor je in het begin van 'Love You No More' van Bob Sinclar heel duidelijk Manu Chao ('Bongo Bong'), in 'Goodbye' van Kristinia Debarge een sample van Steam ('Na Na Hey Hey Kiss Him Goodbye') en in de nieuwste hit van Pitbull ('Hotel Room Service') hoor je 'Push The Feeling On' van de Nightcrawlers. De keuze van de nummers is ook iets waar je over kunt discussiëren. Als je let op de hoes dan oogt het album herfstachtig, maar in de praktijk staan er verdacht veel zomernummers op (met een remix van überzomerhit 'Lambada').

Tracklist

Hitzone 51 is een leuk album voor de verzamelaar, maar blijft steken op 'net niet'. De nummers zijn goed en je zult de cd vaak opzetten, maar er staan te veel nummers op die al op een eerdere editie van Hitzone hadden moeten staan (bijvoorbeeld Peter Fox en Hansen Tomas). Toch zal iedereen voor zichzelf de tracklist langs moeten lopen om te zien of het de aanschaf waard is. Voor de echte muziekfan zullen de meeste nummers niet nieuw zijn en die laten waarschijnlijk de cd links liggen.

Label: Sony Releasedatum: 11 september 2009

Kijk voor meer muziek in MUZ.