Boek: Karel Osstyn - Het Honda Jazz knipselboek

Mike Stokman is een echte Alfa-fanaat. Hij weet niet beter dan dat hij altijd alleen Alfa's zal rijden, tot op die ene noodlottige dag. Op de ring van Brussel staat als vanouds weer file, plots verlaat een jonge vrouw haar rijbaan, net terwijl Mike passeert. Het gevolg, beide auto’s hebben flinke schade, Mike kan niet meer verder rijden. Maar dan begint de ellende pas. De jonge vrouw spreekt alleen Frans en weigert ook maar enig spoortje van schuld te erkennen. Als ze dan ook nog de datum van het ongeluk vooruit wil schuiven in verband met de verzekering gaat het pas helemaal mis. Vooral als zijn tijdelijke auto een Honda Jazz blijkt te zijn. Hij voelt zich 'als een garnaaltje tussen de kabeljauw en de haaien'.

Karel Osstyn was jarenlang slechts reviewer van literatuur. Hij besprak boeken op zowel radio, tv als in kranten en tijdschriften en was daarnaast ook redactielid van De Brakke Hond. De Brakke Hond is een Belgisch literatuurtijdschrift dat tegenwoordig ook online te lezen is. Hier heeft Karel ook zijn eerste verhaal gepubliceerd, een rock-'n-roll-fantasie genaamd De achterkant van de aarde. Het Honda Jazz Knipselboek is zijn eerste roman die hij uitbrengt in boekvorm.

Het boek is niet wat je noemt een standaardverhaal, er zitten namelijk twee verhaallijnen in verweven. Aan de ene kant vinden we het verhaal van Mike Stokman in chronologische volgorde, tussendoor wordt de lezer steeds getrakteerd op blogachtige stukjes over de Honda Jazz. Deze blogstukjes zijn door de hoofdpersoon geschreven alsof hij de op zijn persoonlijke pagina zou hebben gepubliceerd. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je beide verhaallijnen door elkaar gaat halen, vooral het gebruikte lettertype geeft duidelijk weer dat je overstapt op het andere deel van het boek. Je moet je eerder zorgen maken over de Franse stukken tekst in het boek. Deze zijn niet vertaald terug te vinden in het verhaal, maar wel op de internetpagina van de uitgever. Hier staan de vertalingen van de Franse teksten plus een aantal extra noten over het verhaal. Het is alleen de vraag hoe lang deze nog beschikbaar zullen blijven.

Uitgever: Wever & Bergh ISBN: 9789078902355 Pagina's: 246