Boek: Donjon Zenit - Thuiskomst onder tromgeroffel

Het verleden van Herbert, hertog van Kwansius, is niet zo snel uitgelegd. En wat voor hertogdom is Kwansius eigenlijk? Allemaal vragen die beantwoord gaan worden in het zesde deel van Donjon Zenit. Maar zoals gewoonlijk worden in dit universum de gegeven antwoorden direct gevolgd met nieuwe vragen. Want ofschoon Herbert het uitstapje tevens gebruikt om contact op te nemen met zijn familie, moet dit in het geniep worden gedaan. Uiteraard loopt niets zoals het moet lopen en komen onze vrienden zelfs in een verse staatsgreep terecht. En alsof dat nog niet genoeg is, heeft Marvin ook nog een nieuwe geheime liefde. Het feit dat hij haar adres niet heeft, weerhoudt hem er niet van om een mooie jurk te sturen. Zal die liefde worden beantwoord? En zal Herbert herenigd worden met zijn ouders?

Het heeft meer dan een jaar geduurd voordat Lewis Trondheim en Joan Sfarr weer een album produceerden van de Donjon Zenit reeks. Vervolgens moesten we in Nederland ook nog een tijdje wachten op de vertaling hiervan. Wanneer deel zeven uitkomt is echter nog niet bekend, het lijkt erop dat ook dat deel weer lang op zich zal laten wachten. Maar gelukkig zijn er meerdere reeksen van het Donjon universum. Zo is in de reeks Parade het derde deel, Dag van de pad net uitgegeven. Overigens liggen er van de reeks Monsters intussen tien albums te wachten op de vertaling. Mogelijk dat die reeks de leemte tussen de volgende albums tijdelijk op mag vullen.

Wees gerust, in het boek zelf is de tekst wel leesbaar

Thuiskomst onder tromgeroffel is het langverwachte vervolg op Een gruwelijk huwelijk, het vijfde album uit de reeks Zenit. Het artwork is weer zoals verwacht mag worden: vol met details. Ook komt er een behoorlijke hoeveelheid tekst voorbij op de pagina’s. Zoveel dat men af en toe moet terugvallen op een heel klein lettertype. Goed lezen is verplicht, anders mis je meteen alle belangrijke punten van het verhaal. Alles is uiteraard weer netjes verpakt in een mooie hardcover, die prima past bij de andere delen. Wat wel veranderd is, is de prijs. Kostte het vorige nummer nog net geen tien euro, nu moet je al bijna vijftien euro neertellen. Dat is wel jammer en maakt het toch iets moeilijker om dit album als aanrader te classificeren. Qua verhaal is het wel een aanrader en voor de fans is het uiteraard verplichte kost. Is de reeks je nog onbekend, dan heb je geluk, er zijn in totaal al 17 albums verschenen.

Uitgever: Uitgeverij L ISBN: 978024528875 Pagina's: 48