DVD: Mr. Woodcock

"After American Pie, now his teacher is doing his mom!". Een leuke verwijzing naar een eerdere rol van hoofdrolspeler Seann William Scott. Hij speelde in de beroemde tienerkomedie American Pie de rol van Stifler, wiens moeder klasgenoot Finch ontmaagde. In de nieuwe komedie Mr. Woodcock speelt hij dan wel geen Stifler, maar opnieuw wordt zijn moeder opnieuw verwend door iemand die hij niet ziet zitten. De film was in Nederland niet in de bioscoop te zien en komt nu rechtstreeks uit op dvd.

John Farley (Seann William Scott) was vroeger een klein, dik en onzeker mannetje dat het maar zwaar had op school. Met name bij gym werd hij vreselijk gepest. Niet door zijn klasgenootjes, maar nota bene door de gymleraar, Mr. Woodcock (Billy Bob Thornton). Gelukkig wist John over de pesterijen heen te komen en groeide hij uit tot een nationale beroemdheid, door boeken te schrijven over hoe je het verleden los kunt laten. Hij woont al jaren niet meer in het dorp waar hij opgroeide, maar als hij van het gemeentebestuur de eresleutel van het dorp krijgt, besluit hij weer eens terug te keren naar de plek waar hij vandaan komt. Natuurlijk gaat hij ook naar zijn ouderlijk huis, waar zijn moeder alleen woont sinds het vroege overlijden van zijn vader. Daar komt hij tot een schokkende ontdekking. Zijn moeder is namelijk aan het daten geslagen. En niet met zomaar iemand, maar met de plaaggeest uit zijn verleden: Mr. Woodcock. Al snel komt John er achter dat het niet alleen bij daten blijft, ze gaan trouwen! Blijkbaar heeft de goeroe van 'het loslaten' nogal moeite om zijn verleden los te laten en hij stelt zich maar één doel: het aanstaande huwelijk voorkomen.

Het leunen op successen uit het verleden betekent vaak dat het resultaat teleurstellend is. In dit geval blijft het gelukkig maar bij een verwijzing naar American Pie en heeft de film er zelf niet zoveel mee te maken. Alhoewel, het niveau van Mr. Woodcock verschilt niet veel van de vervolgfilms van de ooit zo populaire American Pie. Veel grappen over seks met je moeder, fysieke ongemakken en grappig bedoelde maar veelal pijnlijk ongelukjes. Het verhaal zelf is op nog best interessant voor een komedie; je moeder die wil trouwen met je meest gehate leraar van vroeger. Het is alleen jammer dat de schrijvers zijn gegaan voor de oppervlakkige grappen en nergens hebben geprobeerd de subtiliteit op te zoeken. Misschien komt dat ook door de zeer gebrekkige rol van Sean William Scott, die nergens verder lijkt te komen dan een kortzichtige redneck met een kort lontje. Dat geldt overigens niet voor Billy Bob Thornton, die een geweldige rol neerzet als sadistische gymleraar die op het eerste gezicht lijkt te zijn geboren zonder gevoel en compassie.

Mr. Woodcock is een matige film, waarbij de synopsis meer potentie laat zien dan de film kan inlossen. Qua humor laat de film het jammer genoeg afweten, waardoor de film niet veel beter is dan het zoveelste deel van American Pie. Ook qua cast stelt het geheel teleur, alleen Thornton weet de boel een beetje te redden.

Label: RCV Releasedatum: 22 augustus 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.