DVD: Matlock

Als je als omroep een trouw publiek hebt opgebouwd door The A-team uit te zenden, dan valt het niet mee een goede opvolger te vinden. Toen de huurlingen van John "Hannibal" Smith het televisieveld moesten ruimen, verving NBC ze door een grijze advocaat: Ben Matlock. Blijkbaar wilde NBC af van het jonge mannelijke kijkerspubliek, want een rechtzaakserie is niet echt vergelijkbaar met de woeste stunts van The A-Team. Matlock liep zes jaar bij NBC en werd in 1992 voor nog eens drie seizoenen uitgezonden door concurrent ABC. De serie werd in Nederland uitgezonden door de NCRV en sinds kort is het eerste seizoen op dvd verkrijgbaar.

Ben Matlock (Andy Griffith) is een oude eigenwijze advocaat met een geweldige reputatie. Als strafvrijpleiter in Atlanta geniet hij een hoog aanzien, waardoor hij de meest moeilijke (en goedbetaalde) zaken op zijn bordje krijgt. Samen met zijn dochter, die vooral het onderzoekswerk doet, en zijn assistent Tyler Johnson duikt hij dieper in de zaken dan de politie en weet verrassend bewijs boven water te krijgen. Het komt dan ook niet vaak voor dat Matlock er niet in slaagt om zijn cliënt vrij te pleiten, al houdt hij het tot in de rechtzaal spannend! Als bekende vrijpleiter werkt Matlock vaak samen met de politie en komt hij zelfs een enkele keer terecht in een spannende situatie. Hij weet namelijk niet alleen zijn cliënten goed te vertegenwoordigen, maar speurt daarnaast veelal succesvol naar de daadwerkelijke dader(s).

Het is duidelijk te zien dat Matlock een beetje gedateerd is. De serie neemt ruim de tijd om het verhaal te laten ontwikkelen. Beetje bij beetje ontdekt Matlock de waarheid, terwijl daar bij moderne series eigenlijk nauwelijks nog ruimte voor is. Daarnaast -maar dat is logisch- ontbeert het de advocaat aan bijna alle technische middelen die je tegenwoordig zo vaak ziet in detectives. Daarnaast wordt de spanning in Matlock nogal knullig opgebouwd. Bij elke kleine verdachtmaking wordt er een spannend muziekje ingezet; als kijker hoef je dus geen moeite te doen om zelf de mogelijke daders eruit te pikken. Daarnaast wordt alles vrijwel tot in den treure uitgelegd, zodat zelfs de grootste oen nog begrijpt wie nou wat precies heeft gedaan.

Het eerste seizoen van Matlock is nog een beetje knullig van opzet. Met name in de eerste afleveringen wordt er zo nu en dan amateuristisch geacteerd door de gastrolspelers. Gelukkig verbetert dit snel en is Matlock gewoon een aardige serie met een vrij charmante hoofdrolspeler. Het eerste seizoen is nu dus voor het eerst op dvd, maar moet het stellen zonder extra's. Jammer, want een paar (recente) interviews met de cast hadden niet misstaan.

Label: Paramount H.E. Releasedatum: 11 juni 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.