DVD: Het Grote Rin Tin Tin Avontuur

Met Sinterklaas en Kerst op komst is het altijd leuk als er voor de kinderen weer een paar goede dvd´s op de markt komen die hetzij in de grote ´zak van Sinterklaas´ hetzij onder de kerstboom kunnen. Het Grote Rin Tin Tin Avontuur is zo'n dvd. Een familiefilm, zoals we het over het algemeen noemen, maar vooral voor kinderen is dit een leuk verhaal. Zeker als je kinderen ook nog dol zijn op dieren, want de hoofdrol is weggelegd voor de Duitse Herder Rin Tin Tin (niet te verwarren met 'Tin Tin' - 'Kuifje'). Een film waarin de wereldberoemde hond allerlei avonturen meemaakt en hij neemt de kijker aan de 'poot' mee langs al deze spannende gebeurtenissen.

In The Army Now
De Amerikaanse soldaat Lee Duncan (Tyler Jensen) dient in de Eerste Wereldoorlog. Als hij in de puinhopen van een gebombardeerd huis een hond vindt, is er meteen al een klik tussen hem en het beestje. Lee weet op dat moment nog niet welke grote avonturen hij samen met de herder zal beleven en dat het de beroemdste hond ter wereld zal worden. Om de band tussen hond en baas wat meer diepte te geven, moet het beestje wel een naam hebben: Lee besluit hem Rin Tin Tin te noemen.

Niet iedereen op de legerbasis is even blij met de komst van Rin Tin Tin. Vooral Kapitein Sandman heeft zo zijn bedenkingen over een hond in oorlogsgebied. Hij maakt Lee duidelijk dat de hond mag blijven mits deze goed getraind wordt en hij geen overlast zal bezorgen. Als dat wel het geval is, zal Rin Tin Tin het kamp moeten verlaten. Lee slaagt erin de herder goed af te richten (wat te denken van een hond die op de wc kruipt om zijn behoefte te doen... dat is pas africhten!). Door zijn goede manieren wordt Rin Tin Tin door de mannen in het kamp al snel opgenomen in de groep. Zijn bijdrage bij reddingsoperaties is onmisbaar aan het worden; hij bewijst zijn kwaliteiten meer dan eens door mensenlevens te redden. Dit alles is nog maar een korte beschrijving van alle avonturen die Lee en Rin Tin Tin mee gaan maken.

Nederlands ingesproken
De stemmen van de Amerikaanse acteurs worden door bekende Nederlanders ingesproken, zodat het voor de kinderen ook in hun eigen taal te volgen is. Zo nemen Joep Sertons, Jelle Cleymans, Sander Foppele en Frans van Deursen enkele stemmen voor hun rekening. De bekendste voor de kids zal ongetwijfeld Sander Foppele zijn, uit GTST, maar geen enkele stem doet onder voor de andere. Voor volwassenen is het altijd even wennen als er weer iets wordt ingesproken met andere stemmen. Je blijft het gevoel houden dat er iets niet klopt. Hoe goed het nasynchroniseren ook is gedaan, er ontbreekt toch iets aan het karakter en de stem die daarbij is gezocht. Dat is ook in deze film het geval, maar als je daar doorheen kunt kijken, zit het verhaal best leuk in elkaar. Het is geen diepgaande film, wat voor een familiefilm op zich begrijpelijk is. Wat de film wel goed maakt is de hechte band die er tussen baas en hond wordt geschetst. Dat vertedert altijd. Daarnaast is het hoge tempo van het verhaal en de avonturen een positief punt; het houdt de vaart er lekker in en nergens zakt de film in. Kolderieke beelden, zoals Rin Tin Tin met vliegeniersbril op in open vliegtuig, maken de film her en der ook wel lachwekkend. Vooral voor de jongere jeugd is Het Grote Rin Tin Tin Avontuur een leuke en vermakelijke film, zeker voor de koude najaars- en winterdagen.

Label: Bridge Entertainment Group Releasedatum: 23 oktober 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.