DVD: Peter Pan - Terug naar Nooitgedachtland

Disney heeft inmiddels al heel wat van de klassiekers opnieuw op dvd uitgebracht. Eén daarvan is Peter Pan - Terug naar Nooitgedachtland. Deze tweede film over Peter Pan neemt je weer mee op een reis achter 'de tweede ster rechts', een plaats waar je nooit oud wordt, zoals Peter het zelf zegt. En is dat niet een hele aantrekkelijke gedachte? Het maakt dat deze film niet alleen voor kinderen heel leuk is, maar ook voor volwassenen. We willen immers allemaal wel naar een plaats waar je niet oud wordt. Avonturen beleven, kunnen vliegen, kunnen toveren; allemaal manieren om te ontsnappen aan de dagelijkse werkelijkheid. Disney heeft het je allemaal te bieden. Ga dus mee op reis met Peter en Tinkelbel en ga het gevecht aan met Kapitein Haak.

Geloven
De tweede wereldoorlog is uitgebroken en Wendy woont samen met haar man en kinderen, Jane en Danny, in Londen. Als kind heeft Wendy altijd geloofd in de verhalen van Peter Pan en diens vliegavonturen. Ze vertelt ze dan ook graag aan haar kinderen. Danny is er dol op, maar Jane moet niets hebben van de 'sprookjes', zoals zij ze noemt. Jane vindt dat haar moeder geen verhalen moet vertellen die niet waar zijn; zeker niet in tijden van oorlog terwijl haar vader aan het front vecht. Jane voelt zich ook verantwoordelijk voor haar moeder en broertje en dat maakt haar 'volwassener' dan ze zou moeten zijn. Het geloven in verhalen over Peter Pan en Tinkelbel past niet in haar leven.

Als Jane op een nacht wordt ontvoerd door Kapitein Haak en diens piraten, komt ze in Nooitgedachtland terecht. Het land van Peter Pan, het land waar je nooit oud wordt. Al snel is het Jane duidelijk dat de kapitein wraak wil nemen op Peter en dat hij er alles aan doet om dat voor elkaar te krijgen. Hij weet aanvankelijk Jane voor zijn karretje te spannen door haar als opdracht te geven de schatkist te vinden en deze aan Haak terug te geven. Als Jane echter op zoek gaat komt ze al gauw oog in oog met Peter te staan. Langzaamaan beseft ze dat haar moeder niet heeft gelogen en het leven van de vliegende Pan echt bestaat. Ze besluit zich aan de kant van Peter te scharen en het samen met hem op zal nemen tegen de piraten en hun kapitein. Het verhaal neemt ineens een andere wending als blijkt dat Tinkelbel zal 'doven' en geen licht meer zal geven als Jane niet in haar en Peter Pan gelooft. Alles komt nu aan op Jane en haar vermogen om te geloven in het leven achter 'de tweede ster rechts'. Zal het haar lukken om Tinkelbel te redden met haar geloof?

Dvd-release
Zoals we gewend zijn van Disney is de dvd uitgebreid met een aantal leuke extra's. Zo zijn er een tweetal scènes te bekijken die de film niet hebben gehaald. Het leuke van deze beelden is echter dat ze zijn opgebouwd uit zowel de afgeronde animatie als ook de tekening die de basis hebben gevormd voor de animatie. Dit geeft een goed beeld van hoe een Disney-film wordt gemaakt. Voor de kinderen is er ook een soort 'karaoke-verhaal' te lezen. Met je afstandsbediening kun je bladzijde voor bladzijde een verhaal over Peter Pan lezen. De tekst kun je zelf meelezen, of je kiest ervoor om voorgelezen te worden. Verder is er een interactief schatzoekersspel aan de disc toegevoegd. Ook dit speel je met de afstandsbediening van je dvd-speler. Tot slot nog een heerlijk Pluto-avontuur en de dvd is weer compleet.

Met deze release maakt Disney zijn naam weer waar. Beeld en geluid zijn van zeer goede kwaliteit en door de keuze voor Engels, Frans of Nederlands is de dvd voor een groot publiek ook verstaanbaar (of leesbaar als je kiest voor de ondertiteling). Al met al een viersterrenwaardige uitgave. Voor de verzamelaar van Disney-films een must, voor de anderen een heerlijke film om een middagje 'weg te vliegen' naar Nooitgedachtland.

Label: Disney DVD/ Buena Vista Home Entertainment Releasedatum: 15 augustus 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: