CD: The Hot Stewards - Cover Up

Cover up is het debuutalbum van The Hot Stewards, een verzameling van zes muzikanten uit allerlei landen en bands die toevallig allemaal de achternaam Steward hebben (echt heel toevallig…). Dit album komt zo'n 1,5 jaar na hun debuut EP The Very Best of the Hot Stewards uit oktober 2005, waarop hun hitversie van Bronski Beats 'Smalltown Boy' stond. Het heeft zolang geduurd vanwege een flinke tourtijd en wat fatsoenlijke sex, drugs & rock 'n roll problemen. Dat ze ook in hun muziek echte rockers zijn, horen we in de elf '80 covernummers op dit album. Erg gezellig cd'tje.

Het album opent met 'Edge of Heaven' en dat klinkt heel wat lekkerder dan Wham! destijds. Geen zuivere songs op deze cd, maar ongepolijste krijsnummers. De meerstemmige zang is chaotisch en maakt gebruikt van alle technieken die maar erg veel lawaai als resultaat hebben. Het valt niet mee om NIET mee te zingen, dus na een paar rondjes van dit schijfje ben ik schor. Maar ondertussen heb ik wel een prachtversie van 'Lay your love on me' gezongen. Mogen mijn buren mij vergeven. De nummers zijn volgestouwd met lagen muziek en zang, waardoor verveling geen kans krijgt. Het 'Never gonna give you up' van Rick Astley krijgt met de zeikerige zang van de Stewards een bijna onherkenbaar geluid. Er wordt ook nog even voluit gegrunt, wat op de één of andere manier perfect in dit nummer past. Halverwege de schijf komen we dan eindelijk dat beroemde 'Smalltown Boy' tegen, met een onweerstaanbare beat erin.

De nummers zijn zo omgevormd tot eigen Stewards-versies, dat ze bijna niet te herkennen zijn. Pas bij de refreintjes herken je bekende deuntjes, want dan blijkt dat je de nummers al bij de eerste keer mee kunt zingen. Het 'Straight up' van Paula Abdul is in staat om een heel publiek tijdens een concert op te ruien, zo energiek. Meteen daarna komt 'Touch me' van Samantha Fox, wat met wat bijpassend gekreun en gekweel gepaard gaat. Mijn favoriet is één van de laatste nummers, 'Locomotion' van de inmiddels sexy Kylie Minogue. Hysterisch gekrijs en een gehaast melodietje geven je de kriebels. Je weet gewoon niet of je moet dansen, meezingen of lachen. 'We don't have to take our clothes off' van Jermaine Stewart is weer meerstemmig en erg veelzijdig, maar een tikje saaier dan de rest van de cd. Het laatste nummer 'Boys of summer' (Don Henley) valt een beetje buiten de boot, want dat is vrij serieus gebracht en niet zo boeiend.

Cover up is een humorvol album met lekkere songs, die je in beweging zetten. Echt vuile, absolute no-nonsense rock, maar eigenlijk enorme onzin. Geen verheven muziek, maar gewoon covers met een hoog fun-gehalte. Verveling krijgt geen kans.

Label: Sally Forth Records Releasedatum: 23 april 2007