Boek: Chris Cleave - Beste Osama

Chris Cleave wil dat dit boek wordt gelezen en eerlijke discussie brengt. Het is volgens de schrijver niet een politiek standpunt, maar laat ons onze angsten zien, onze verantwoordelijkheid die we zelf in handen hebben. Het geeft niet de leiders in de wereld de schuld, maar puur onszelf. Wij moeten niet ons lot in de handen leggen van de leiders, omdat wij het zelf in de hand kunnen houden. Ik denk dat de schrijver het goed neerzet, het boek beschrijft heel goed de gevolgen van daden die we zelf begaan.

Beste Osama is een brief van een moeder uit de lagere klassen van de bevolking van Londen, aan Osama. Ze schrijft een relaas aan Osama om hem duidelijk te maken wat zij, na de aanslag die hij heeft begaan, nu moet missen. Ze begint met het vertellen over haar leven voor de aanslag, het werk van haar man, haar zoontje en haar zucht naar aandacht ondanks haar huwelijk. Ze vertelt hem over de plaats waar ze wonen, in de flats die gebouwd zijn na het grote bombardement van Hitler in de Tweede Wereldoorlog. Tot in detail vertelt ze over de beelden van de aanslag op 1 mei in het Arsenal stadion, tijdens de wedstrijd Arsenal – Chelsea, waar haar man en zoontje zijn omgekomen. Daden en gevolgen kunnen een mens tot uitersten brengen, mensen maken gebruik en misbruik van elkaar met gevolgen die niet te overzien zijn. Uiteindelijk is de brief niet alleen bedoeld voor Osama, maar ook voor al die andere mensen die medeschuldig zijn, die er van wisten maar niets deden.

De aanslag is in het nieuwe Arsenal stadion; de eerste wedstrijd die wordt gespeeld in het nieuwe stadion. Het boek beschrijft veel feitjes die in werkelijkheid nog niet zouden kunnen, heel realistisch. Er wordt op veel punten tot in de details alles verteld, denk hierbij aan vliegende lichaamsdelen net na de bomaanslag of de vertraging van een bombardement op tv zien, tot je hem zoveel kilometer verderop hoort. Veel wordt zo realistisch beschreven dat het af en toe een beetje horror is, scènes die zo gedetailleerd worden beschreven dat je het boek haast weglegt om even ergens anders aan te denken, maar je moet verder lezen.

Ik ben zelf vrij nuchter, ik zal niet minder met de trein reizen of minder op aanslaggevoelige plaatsen komen. Ook na het lezen van dit boek is die nuchterheid bij mij niet verdwenen. Het boek beschrijft het heel mooi, hoe dat we na die aanslagen ook het leven in eigen hand hebben en kunnen houden. Daarmee raakt het bij de lezer denk ik zeker wel een gevoelige snaar. Ieder heeft zijn mening en staat op een bepaalde manier in het leven. Hiermee bereikt de schrijver toch wat hij wil, hij raakt de lezer en de discussie die wordt aangewakkerd.

Chris Cleave (1973) geboren in Londen, studeerde in Oxford cum laude af in de experimentele psychologie. Na verschillende loopbanen te hebben uitgeprobeerd, waaronder zeilen op de Middellandse zee, barwerk in Melbourne en journalist bij de Daily Telegraph, is hij sinds 2003 fulltime schrijver. Cleave woont met zijn vrouw en zoon in Parijs. Beste Osama is zijn debuut.

Het boek is zeker een aanrader, niet eens om de standpunten van de schrijver, maar uiteindelijk toch omdat het gewoon een goed geschreven boek is. De schrijver zet het zo goed tot in detail neer dat dat alleen al de moeite van het lezen waard is.

Uitgever: De Arbeiderspers ISBN: 90 295 6276 5 Pagina's: 260