CD: Trance & Harddance - The Ultimate Collection vol2.

Deze verzamel-cd bestaat uit 4 schijfjes met daarop volgens de titel de ultieme collectie trance-hits. Dat zou dus betekenen dat er 64 trancetracks op deze Cd’s staan die iedere muziekliefhebber van Trance dus zou moeten hebben. Eens even kijken of dat echt zo is. Op de eerste CD kom je redelijk veel oude tracks tegen zoals Pump It! en Arcadia. Maar ook redelijk veel net uitgebrachte nummers zoals Steppin' To The Beat. Verder zul je op CD1 niet echt veel bijzondere tracks tegenkomen al zeg ik het zelf. CD2 begint met Update van John Marks en ik denk dat iedereen dat nummer zo onderhand ook wel kent. Er staan redelijk veel tracks op deze CD die actueel zijn. Daar bedoel ik dus mee dat ze op dit moment nog veel gedraaid worden op de radiostations. Een nummer wat echt op vind vallen op CD2 is eigenlijk Compadre, even een heel ander ritme dan alle andere tracks daarvoor. Eindelijk eens wat tempoverschil, het begon namelijk al aardig eentonig te worden. Een nummer wat ik zelf ondertussen al aardig uit mijn neus begint te komen is meteen ook de opener van CD3: So Much Love To Give van de Freeloaders. Deze CD gaat meer van de trance af richting de hardtrance. Helaas verder op deze CD niet echt nummers waarvan ik zou zeggen "Die springen er nou echt uit". CD3 komt nogal eentonig op mij over. CD4 begint met een typische Benassi sound; Hit My Heart. Dit is een CD waar absoluut meer tempoverschil in zit tussen de nummers door. Dit luistert een stuk makkelijker weg dan bijvoorbeeld CD3. Zo vind ik bijvoorbeeld zelf Making Me Fall van Aven helemaal geweldig.

Het nadeel van zoveel trance achter elkaar is vaak dat het eentonig begint te klinken en daar hebben sommige Cd’s in deze verzamelaar ook last van. Deze versie is al een hele vooruitgang op de vorige. Er staat namelijk vrij weinig oud materiaal op deze verzamelaar en dat vind ik zelf een hele vooruitgang. Het spettert helaas nog steeds niet je cd-speler uit, maar het is wel een aardige CD om lekker op te zetten tijdens het buiten zitten in de tuin met een zonnetje bijvoorbeeld. De gehele tracklist van deze verzamel-cd is hier te vinden.

Label: Sony music Releasedatum: 24-06-05 Waardering:

Na Trance The Ultimate Collection, kan Harddance eigenlijk ook niet achterblijven. Ook deze verzamel-cd bestaat uit 64 tracks verdeeld over vier Cd’s. De eerste CD begint met The Sybian van Sybian vs DJ Tony. Deze valt eigenlijk meteen al onder de categorie hardstyle/hardcore, en geeft dus al meteen goed aan hoe de rest van de Cd’s zullen zijn. CD1 is voornamelijk heel veel van hetzelfde heel snel achter elkaar. Er zitten helaas niet echt veel nummers tussen die het tempo een beetje onderbreken. Xtra-Ordinary van Pila is een van die weinig nummers die dat wel doet en dat blijft gewoon eigenlijk een heel erg strakke track. Dat is hardstyle met een vleugje metal. Op de tweede CD kom je 25-SIX van Dano vs Marzz tegen. Dit was the Anthem voor Impulz outdoor 2005. Helaas zijn er verder niet echt speciale dingen te vinden op deze CD. De CD loopt wel op wat betreft tempo, hij begint wat zacht en eindigt snoeihard met Immeasurably van de Donkey Rollers. Op de derde CD kom je namen tegen als: DHHD, Dana en DJ Rossi. Deze CD begint meer richting de UK hardhouse met Plagas die overloopt in Promise Me van DJ Rossi die toch bekend staat als een Hardhouse DJ. Daarna is het helaas meteen gedaan met de hardhouse en word er keihard doorgestampt met Do What U Like. Beetje jammer al zeg ik het zelf, want hardhouse valt ook nog steeds onder harddance, als ik het niet mis heb. Dat waren dan ook meteen de laatste en enige twee hardhouse nummers die ik voorbij heb horen komen op de CD, want de vierde CD is eigenlijk alleen maar hardstyle. Op deze laatste CD zitten niet echt veel nummers waarvan ik zelf zeg "Wow, dat klinkt super lekker!". Het is heel veel van hetzelfde helaas.

Toch blijft het jammer dat als je een CD Harddance The Ultimate Collection noemt dat men er alleen maar hardstyle op zet. Natuurlijk is een muziekstijl die je meteen koppelt aan Harddance. Maar het is zo zonde dat er niet veel meer hardhouse of Techno op deze verzamelaar staat. Na twee cd's had ik echt het idee dat ik het af moest zetten anders werd ik gek. Dat kan nooit een goed teken zijn. De mensen die van hardstyle houden kunnen geen genoeg krijgen van denk ik. Het is namelijk voor stampen en hard op deze CD. De gehele tracklist voor deze verzamelaar is hier te vinden.