Interview: The Killers

Toen de band de deal met Island Records tekende was 'Hot Fuss' al bijna klaar: "We doken daarna alleen nog maar de studio in om nog een paar extra nummers te schrijven. Het album zelf is eigenlijk een verzameling van demo's, die we hebben opgenomen in de tijd dat we muziek maakten in onze vrije tijd. Het enige verschil met de demo's is dat de mix een stuk beter is. We waren best bang dat, door het gebruik van verschillende demo's, er geen continuïteit in het album zou zitten. Toen we het album gemixt hadden klonk het echter awesome. Natuurlijk zitten er dingen in die we nu beter gedaan zouden hebben. Eigenlijk zou ik nu de sensatie hebben van "Okay, we gaan naar de studio en gaan ons eerste album opnemen", omdat we dat nu dus niet echt gedaan hebben. Het nam echter wel een stuk druk weg, we hadden namelijk de nummers toch al geschreven."

The Killers Interview

Ik was het niet helemaal eens met het feit dat er veel continuïteit in het album zit, sterker nog, het grootste minpunt van 'Hot Fuss' vind ik juist het gebrek eraan. "Met continuïteit doel ik dan ook meer op het productievlak, dat de nummers toch dezelfde sound hebben. Ik vind dat we er goed mee zijn weggekomen, omdat het materiaal van zoveel verschillende demo's is gebruikt. Veel bands leveren tegenwoordig een album af waarop nummers te veel op elkaar lijken, bij ons is dat toch anders. De nummers zijn wezenlijk verschillend van elkaar, maar klinken toch allemaal alsof ze van ons afkomstig zijn."

Het ging de band ook niet om het afleveren van een coherent album, maar om nummers te schrijven die mensen bijblijven: "Daarom gebruiken we in één nummer bijvoorbeeld wel een drummachine en in andere nummers niet. Daarom bevatten sommige nummers wel keyboardelementen en andere weer niet, etc. Omdat nummers bij ons zo belangrijk zijn staan nummers als 'Andy, You're A Star' en 'Glamorous Indie Rock & Roll' op het album, omdat het nummer er is. Dat is iets dat veel artiesten de laatste paar jaren uit het oog zijn verloren. Een pakkende melodie is leuk, maar een pakkende melodie verpakt in een nummer is een stuk beter. Er zijn de laatste tijd te veel bands die goede melodieën schrijven, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat ook meteen goede nummers zijn. Een piece of shit met een melodie is nog steeds een piece of shit."

Dat is echter niet de boodschap die de band uit wil dragen, want het is volgens Ronnie vanzelfsprekend dat het daarover gaat. "De jaren '80 zullen veel mensen zich herinneren voor de vreemde kapsels die bands toen hadden, maar toen ging het ook over de nummers. Veel artiesten vergeten dat nu, en dat zul je over twintig jaar merken. Niemand zal de nummers die nu geschreven worden zich nog herinneren, maar iedereen kent wel een nummer uit de jaren '80. Bij bands als The Strokes en Yeah Yeah Yeahs gaat het wel over de nummers, en je merkt ook dat die kwalitatief een stuk beter zijn dan de rest. En dan hebben ze ook nog eens gave kapsels."