CD: MTV2 Headbangers Ball Vol. 2

Precies een jaar geleden kwam de eerste MTV Headbangers Ball (HBB) verzamelaar uit, met daarop veertig metaltracks van diverse bands uitgespreid over twee cd's. Op de eerste cd 'toegankelijke bands' als Staind, Deftones, Stone Sour en Godsmack; op de tweede 'pure' metalbands als Arch Enemy, Cradle Of Filth en Meshuggah. Je zou ook kunnen zeggen dat cd 1 voor de Lowlander was en cd 2 voor de vaste bezoeker van Dynamo Open Air.

Het tweede deel in de Headbangers Ball serie is volgens hetzelfde recept opgesteld. Dat betekent ten eerste: veel dezelfde namen. Namen die soms een jaar geleden nog als 'aanstormend talent' betiteld mochten worden. Ik citeer uit de review van het eerste deel van HBB: "De namen Soil, Killswitch Engage en Shadows Fall zullen bij minder mensen een belletje laten rinkelen. Desondanks doen de betreffende nummers van deze bands niet of nauwelijks onder voor de 'gevestigde orde'."

Slipknot

Inmiddels hebben Shadows Fall en zeker Killswitch Engage aardig naam gemaakt in Nederland. De grote vraag is natuurlijk of op HBB Vol. 2 weer dezelfde 'metalgrootheden in wording' te vinden zijn. Dat vind ik persoonlijk in ieder geval namelijk interessanter dan de bands die zich al lang en breed hebben bewezen.

Aangezien dit een compilatie van Roadrunner Records is, laat het zich al raden welke bands ik hiermee bedoel. Slipknot, Soulfly, Machine Head en het eerdergenoemde Killswitch Engage zijn namen die bijvoorbeeld ook terug te vinden zijn op de tracklisten van de inmiddels welbekende Roadrage DVD's.

Gelukkig staan er tussen al deze gevestigde namen ook een aantal bands die het (in Europa) nog niet gemaakt hebben. Wat de eerste cd betreft zijn Atreyu, Superjoint Ritual, Avenged Sevenfold en Black Label Society bands die qua naam misschien nog wel voor enige herkenning zullen zorgen, maar ik denk dat maar weinig mensen een plaatje bij deze acts kunnen bedenken.

De tracks van Atreyu en Avenged Sevenfold zijn nummers die nauwelijks opvallen tussen de gevestigde orde. Op zich is 'onopvallend' een niet al te positieve kwalificatie voor een artiest, maar wie moeiteloos mee kan met de Korns, Machine Heads en Probots van deze wereld kan echt wel wat. Het cliché 'daar gaan we nog veel van horen' mag weer van stal gehaald worden.

Aparter zijn de nummers van Superjoint Ritual en Black Label Society. Watch For The Turning Point van die eerste band is een hypersnelle punk/metaltrack, waarover een Lemmy (Mötorhead) hear-a-like onverstaanbare lyrics kermt. Black Label Society levert met House Of Doom het softste nummer van deze compilatie af en valt mede hierdoor ook compleet buiten de boot. Met metal heeft deze track in ieder geval niets te maken.

Het zijn juist deze verrassingen, al dan niet positief, die van Headbangers Ball zo'n leuk plaatje maken. Want hoewel je van een samenwerking tussen MTV en Roadrunner Records anders zou verwachten, valt er op het tweede deel van de HBB-serie echt nog wel wat te ontdekken.

Every Time I Die

Zo ook op de tweede cd van deze verzamelaar, die puur uit het hardere werk bestaat. Evenals bij de editie van vorig jaar vinden we hierop bands als Cradle Of Filth, Unearth en Eighteen Visions op terug, maar dat MTV2 met z'n tijd meegaat bewijzen nummers van bijvoorbeeld The Dillinger Escape Plan, Deicide en Dimmu Borgir. Perfecte muziek om de buren op stang te jagen.

Gezegd moet wel worden dat The Dillinger Escape Plan het zelfs tussen namen als God Forbid en Every Time I Die nog voor elkaar krijgt om eh, op te vallen. Ik vraag me af of bijvoorbeeld de doorgewinterde Children Of Bodom-fan dit zal slikken. Panasonic Youth kan in ieder geval voor een verrassende reactie zorgen.