DVD: Starsky and Hutch

Zelf heb ik wel eens een aflevering van de originele Starsky & Hutch gezien. Een serie die in mijn geheugen voornamelijk bestaat uit een rode Ford, veel opstuivend zand en voornamelijk woeste achtervolgingen. Wellicht zit ik in mijn beleving helemaal mis (de originele serie is al bijna dertig jaar oud en ik nog maar 22), maar volgens mij zijn de echte Starsky en Hutch geen komisch duo. Ben Stiller en Owen Wilson zijn dit duidelijk wel. Stiller speelt Starksy, een agent die bij de minste of geringste overtreding de dader met overdreven geweld en machtsvertoon arresteert. Agent Hutch daarentegen is een een diender zonder plichtsbesef en een chronisch gebrek aan normen en waarden zoals een goede deze zou moeten hebben; wetten hebben voor hem geen betekenis en het enige doel dat hij dient is hij zelf. Als beide agenten het keer op keer verprutsen en ook nog eens met elkaar ruzie maken in de kamer van het hoofd van de politie bedenkt de commissaris een originele straf: Starsky en Hutch moeten als duo verder. Geheel ideaal verloopt de samenwerking tussen de twee botsende karakters niet, maar geheel in de lijn der verwachting groeien ze toch naar elkaar, zodat ze samen achter een tweetal cocaïnesmokkelaars aan kunnen gaan.

De oude en nieuwe Starsky en Hutch...

Het recherchewerk is chaotisch, onconventioneel en mede daardoor soms verrassend grappig. Neem daarbij de overdreven uitwerking van het
'jaren zeventig gevoel', de leuke chemie tussen beide hoofdrolspelers, de leuke 'bijrollen' van o.a. Snoop Dogg als informant en Vince Vaughn als crimineel en de buitengewoon ongemakkelijke man-tot-man situaties en je hebt een verhaal dat zowel steunt op de originele serie als op de schijn van de parodie die deze film uitstraalt. Het verhaal is dan niet al te sterk en hangt voornamelijk samen met allerlei toevalligheden, maar het loopt vlot door en is zeker het bekijken waard.

...zeker het bekijken waard...